Niezbędnik medyka od rzecznika praw lekarza

W trudnych relacjach z pacjentem działaj zgodnie z tymi schematami

Jak postąpić, gdy pacjent, który przyszedł po pomoc lekarską, zachowuje się agresywnie, obraża i grozi?

Takich sytuacji jest coraz więcej, dlatego rzecznik praw lekarza OIL w Warszawie, lek. dent. Monika Potocka, przygotowała dla lekarzy schematy działania w trudnych sytuacjach. Postępowanie zgodnie z nimi gwarantuje, że lekarz i lekarz dentysta nie złamie przepisów, broniąc swoich podstawowych praw.

Pierwszy ze schematów został już opublikowany na stronie internetowej warszawskiego samorządu lekarskiego. Omawianą sytuacją jest utrudnianie świadczeń bądź agresywne zachowanie pacjenta lub jego bliskich. Jaki wybór ma lekarz? Ze schematu wynika, że pierwszym krokiem powinno być podjęcie próby porozumienia i poinformowanie pacjenta o prawie lekarza do odstąpienia od leczenia. W przypadku braku reakcji można odstąpić od świadczenia. Jeśli jednak zwłoka w udzieleniu pomocy mogłaby spowodować niebezpieczeństwo utraty życia, uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia – mimo wszystko nie wolno odstąpić od udzielenia świadczenia.

Natomiast jeśli takiego zagrożenia nie ma i zdecydujemy o odstąpieniu od leczenia, należy o tym pacjenta uprzedzić, skierować do innego lekarza lub podmiotu, a w dokumentacji opisać zdarzenie. Bez dopełnienia tych warunków działanie byłoby bezprawne. 

O czym jeszcze trzeba pamiętać? Jeśli lekarz zatrudniony jest na umowę o pracę lub w ramach służby, może odstąpić od leczenia z ważnych powodów tylko za zgodą przełożonego.

Rzecznik praw lekarza wyjaśnia, że znajomość przepisów pomoże medykom uniknąć błędów i doprowadzi do zmniejszenia liczby niekorzystnych orzeczeń. – Zamierzam spotkać się z kierownikami podmiotów leczniczych, w których udzielane są świadczenia zdrowotne, i przekazać im przygotowane schematy, aby mogli rozpropagować je w miejscach pracy lekarzy. Planuję też kampanię informacyjną, polegającą na zamieszczaniu schematów postępowań na portalach społecznościowych oraz na stronie internetowej izby lekarskiej, aby każdy lekarz i lekarz dentysta miał dostęp do praktycznych informacji potrzebnych w codziennej praktyce – zapowiada rzecznik Potocka.

Lekarka zwraca uwagę, że różnego rodzaju trudnych sytuacji jest coraz więcej, a konsekwencje nieznajomości prawa mogą być poważne. Zwraca się do lekarzy, by zgłaszali mailowo informacje o kolejnych problemach prawnych, z którymi borykają się w gabinetach. Deklaruje, że na tej podstawie opracuje kolejne przydatne w pracy schematy postępowania. 


id