Rejestr ciąż w aplikacji od ministerstwa

Czy nowe rozwiązanie przekona lekarzy do kontrowersyjnego obowiązku?

Lekarze, którzy korzystają z aplikacji gabinet.gov.pl, mogą skorzystać z nowej funkcjonalności, która pozwala wpisywać do systemu wszystkie zdarzenia medyczne – poinformowała Joanna Zaręba, zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji Centrum e-Zdrowie.
Oznacza to, że nie ma już przeszkód technicznych, by lekarze mogli wywiązać się z obowiązku raportowania. Oblig dotyczy m.in. informacji o ciąży pacjentki czy wszczepieniu wyrobów medycznych, w tym wkładek antykoncepcyjnych.
Joanna Zaręba przypomina, że obowiązek dotyczy nie tylko podmiotów świadczących usługi w systemie finansowanym ze środków publicznych, ale także prywatnych lecznic i gabinetów, działających poza NFZ.
Przepisy obligujące do wpisywania danych o ciąży (a także np. o alergiach czy grupie krwi) weszły w życie 1 października tego roku. Okazało się jednak, że nie wszyscy lekarze mają techniczne możliwości, by móc spełnić narzucone przez resort wymogi. Część nie ma dostępu do oprogramowania gabinetowego, zintegrowanego z P1. Niektórzy, a są to głównie osoby prowadzące indywidualną praktykę lekarską, nadal korzystają z udostępnionej przez Centrum e-Zdrowie aplikacji gabinet.gov.pl. Do tej pory za jej pośrednictwem nie można było zamieścić w systemie wymaganych danych. Teraz to się zmieniło, ponieważ CEZ wprowadził 7 grudnia nową funkcjonalność.
Czy to oznacza, że pojawią się kontrole i posypią kary? Na razie nic na to nie wskazuje. W przepisach, które regulują ten obszar (ustawa o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zdarzenia medycznego przetwarzanego w systemie informacji), nie określono sankcji za niedopełnienie budzącej powszechny sprzeciw powinności.
Jakie funkcjonalności ma aplikacja? Podsumujmy: Zaraportowane Zdarzenie Medyczne – widoczne dla pacjenta (IKP), Zdarzenia Medyczne i Historia Zdrowia – widoczne w gabinet.gov.pl, Rejestracja informacji o implantach/urządzeniach medycznych, Wyszukiwarka Dokumentów Medycznych w ramach Zdarzeń Medycznych, Wyszukiwarka Zdarzeń Medycznych, Rejestracja Zdarzenia Medycznego.
Przypomnijmy też, że dane z Systemu Informacji Medycznej trafiają na Internetowe Konto Pacjenta.
Co to jest zdarzenie medyczne?
To każde świadczenie zdrowotne. Może ono służyć profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia. Są to zatem wszystkie działania medyczne, jakim poddawany jest pacjent, czyli np. pobyt w oddziale szpitalnym, leczenie jednego dnia, porada, wizyta, badanie. Informacje o wszystkich zdarzeniach medycznych każdego pacjenta powinny się znaleźć na platformie e-zdrowie (P1).
Elektroniczna Dokumentacja Medyczna (EDM) obejmuje:
• informacje o rozpoznaniu choroby, problemu zdrowotnego lub urazu, wynikach przeprowadzonych badań, przyczynie odmowy przyjęcia do szpitala, udzielonych świadczeniach zdrowotnych oraz ewentualnych zaleceniach – w przypadku odmowy przyjęcia pacjenta do szpitala,
• informacje dla lekarza kierującego świadczeniobiorcę do poradni specjalistycznej lub leczenia szpitalnego o rozpoznaniu, sposobie leczenia, rokowaniu, ordynowanych lekach, środkach spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobach medycznych, w tym okresie ich stosowania i sposobie dawkowania oraz wyznaczonych wizytach kontrolnych.
• karty informacyjne z leczenia szpitalnego,
• opisy badań diagnostycznych,
• wyniki badań laboratoryjnych wraz z opisem.
Po co zbierane są dane?
Dane gromadzone w SIM nie służą żadnym instytucjom do analizy stanu zdrowia konkretnego pacjenta czy grupy pacjentów, a zbieranie ich ma na celu wyłącznie wymianę informacji pomiędzy pracownikami medycznymi, podejmującymi leczenie konkretnego pacjenta.
Kto ma dostęp do informacji dotyczących konkretnego pacjenta?
Automatycznie dostęp otrzymuje:
• pracownik medyczny, który sam wytworzył daną informację (dokumentację medyczną) lub pracownik, który w tym samym podmiocie kontynuuje leczenie danego pacjenta,
• lekarz, pielęgniarka i położna POZ, którzy zostali wybrani przez danego pacjenta,
• każdy pracownik medyczny w przypadku zagrożenia życia.
W każdym innym przypadku, dostęp do informacji medycznych pacjenta wymaga jego zgody, którą może on wyrazić za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta (IKP) dostępnego na portalu www.pacjent.gov.pl.
Zgodę na dostęp do dokumentacji medycznej można wyrazić także podczas konsultacji medycznej za pomocą wiadomości SMS wysyłanej z systemu e-zdrowie (P1). W takiej sytuacji pacjent ustala się z lekarzem zakres upoważnienia np. wgląd do recept, a następnie lekarz poprosi o ten dostęp w swoim systemie gabinetowym. Wówczas pacjent otrzyma SMS na numer telefonu, który ma wpisany na Internetowym Koncie Pacjenta (po zalogowaniu na IKP wybiera się „Moje konto”>> „Edytuj swoje dane” i wpisuje numer telefonu). Następnie podaje się lekarzowi kod z SMS-a, tak żeby mógł go wpisać do systemu i miał na tej podstawie wgląd.
Co może pacjent?
Pacjent decyduje o zasadach udzielania dostępu pracownikom medycznym i innym osobom do jego danych osobowych lub jednostkowych danych medycznych przetwarzanych w SIM, w tym gromadzonych w ramach raportowania informacji o zdarzeniach medycznych. Zgodnie bowiem z art. 35 ust. 1a ustawy o SIOZ (z wyjątkiem przypadków tzw. dostępów automatycznych, o których mowa w art. 35 ust. 1 ustawy o SIOZ) to zgoda pacjenta stanowi podstawę do umożliwienia konkretnemu pracownikowi medycznemu dostępu do danych pacjenta zgromadzonych w SIM. Zgodę tę pacjent może wyrazić w dowolnym momencie za pośrednictwem IKP (może ją również w dowolnym momencie wycofać), a także w jej ramach może określić przedmiotowy i czasowy zakres dostępu do jego danych.

id