Specjaliści z Narodowego Instytutu Kardiologii przedstawili wnioski z teleopieki

Pacjenci pozytywnie podchodzą do nowych rozwiązań

Jak poprawić bezpieczeństwo i skuteczność leczenia osób cierpiących na niewydolność serca? -  zastanawiali się uczestnicy spotkania w Narodowym Instytucie Kardiologii, które poświęcone było realizowanemu tam projektowi „Telemonitoring pacjentów z niewydolnością serca”. Wzięli w nim udział przedstawiciele ministerstwa zdrowia, ośrodków partnerskich oraz eksperci z NIKard. 

Założenia projektu
W ramach przedsięwzięcia wdrażany jest model telemedycznej opieki nad pacjentami
z niewydolnością serca, który wykorzystuje dedykowaną platformę internetową. Obejmuje ona zarówno moduł medyczny, jak i edukacyjny dla pacjentów. Projekt ma również zweryfikować spójność rozwiązań telemedycznych z już podejmowanymi działaniami kierowanymi do pa-cjentów z niewydolnością serca w ramach pilotażowego programu opieki nad pacjentem w sieci kardiologicznej.
Środki na realizację projektu pochodzą z Programu Zdrowie w ramach Norweskiego Mechani-zmu Finansowego 2014 – 2021 (85%) oraz budżetu państwa (15%). Jego całkowita wartość wynosi ok. 2,6 mln zł.

Ścieżka pacjenta i monitoring
Dyskusja między uczestnikami spotkania toczyła się wokół już wykonanych zadań, jak i napotkanych wyzwań organizacyjnych.
- Z naszej perspektywy obserwujemy wzrost liczby chorych z niewydolnością serca. Progresja tej choroby staje się istotnym problemem społecznym, dlatego wprowadzanie takich rozwiązań jak telemonitoring pozwoli na zapewnienie lepszej opieki nad tą grupą pacjentów – podkreślił prof. Maciej Sterliński, zastępca dyrektora ds. klinicznych NIKard.
Rekrutacja do projektu odbywa się wśród chorych z niewydolnością serca, leczonych
w placówkach podstawowej opieki zdrowotnej oraz w poradniach kardiologicznych realizujących projekt w ramach partnerstwa. Docelowo opieką telemedyczną zostanie objętych 510 pacjentów (obecnie jest ich już 180).

Etapy opieki
Każdy pacjent włączony do badania zostaje objęty 3-miesięcznym monitorowaniem. W tym czasie samodzielnie dokonuje codziennych pomiarów masy ciała, ciśnienia oraz tętna za pomocą przeznaczonych do tego urządzeń: wagi i ciśnieniomierza. Dzięki sparowanemu z nimi smartfonowi z zainstalowaną aplikacją automatycznie przesyłają one wyniki pomiarów na dedykowaną platformę telemedyczną. Ich analizą zajmują się specjaliści z Narodowego Instytutu Kardiologii.
Jeśli pomiary te wykraczają poza wcześniej określone limity, są one oznaczone jako pomiar alarmujący. W takiej sytuacji, zespół monitorujący kontaktuje się z pacjentem. Jednocześnie wysyłana jest informacja do poradni POZ, pod opieką, której przebywa pacjent.
Jak zaznaczył dr hab. n. med. Tomasz Rywik, koordynator ds. medycznych z Narodowego Instytutu Kardiologii, zapewnia to pacjentom poczucie bezpieczeństwa w trakcie terapii. Lekarzom natomiast umożliwia bezpieczną modyfikację leczenia i optymalizację farmakoterapii.
Telemonitoring wymaga od pacjenta większego zaangażowania w proces leczenia. Kluczowe znaczenie mają samoobserwacja i umiejętność reagowania na niepokojące objawy.
Mniejsze z kolei jest obciążenie chorego dojazdem do placówek medycznych, wyrównując przy tym szanse na dostęp do opieki lekarskiej osobom mniej sprawnym fizycznie lub zamieszkującym tereny wykluczone.
Pacjenci mają zaplanowane regularne comiesięczne wizyty i telekonsultacje ze specjalistą, a w razie potrzeby umawiane są tradycyjne stacjonarne porady lekarskie lub pielęgniarskie.

Edukacja zdrowotna i szkolenia
Paneliści rozważali, jakie działania wobec chorych powinny być podejmowane, aby zwiększyć ich zaangażowanie w proces leczniczy. - Zależy nam również na dalszej aktywizacji chorych i ich zaangażowaniu w proces leczniczy, dlatego dużo czasu przeznaczamy na ich szkolenia i edukację - powiedziała dr n. med. Anna Drohomirecka, koordynator zespołu ds. medycznych z Narodowego Instytutu Kardiologii.
Z kolei Katarzyna Nowicka z Przychodni Baltimed wyjaśniła, że pacjenci uczeni są jak prawidłowo wykonywać pomiary podstawowych parametrów życiowych oraz rozpoznawać niepokojące objawy, które mogą się pojawić w przebiegu choroby.
Współpraca z partnerami
Projekt realizowany jest przez Narodowy Instytut Kardiologii w partnerstwie z 11 placówkami POZ (CMD Sp. z o.o., przychodnie w: Siedlcach, Mińsku Mazowieckim, Łukowie, Wielgolesie, Sterdyni, Nurze, Żelechowie, Hołubli i Domanicach; Łomżyńskie Centrum Medyczne Sp. z o.o. oraz Przychodnia Baltimed Sp. z o.o., Sp. k. w Gdańsku) oraz Stowarzyszeniem Trans-plantacji Serca im. prof. Zbigniewa Religi.

Pierwsze wnioski
- Nasze pierwsze doświadczenia pokazują, że większość włączonych pacjentów pozytywnie podchodzi do rozwiązań telemedycznych. Pacjenci ze starszej grupy wiekowej angażują się w projekt i chętnie korzystają z urządzeń do telemonitoringu. W praktyce, zdecydowana więk-szość naszych pacjentów codziennie wykonuje pomiary masy ciała oraz ciśnienia tętniczego. Do tego w łatwy i przystępny sposób mogą skorzystać z konsultacji kardiologicznej ośrodka o najwyższym stopniu referencyjności, jakim jest Narodowy Instytut Kardiologii. Czują się przez to odpowiednio zaopiekowani - powiedział dr Bartosz Pędziński z Łomżyńskiego Centrum Medycznego.
NIKard zapowiedział realizację kolejnych etapów projektu.

id