ŚWIĄTECZNA DARMOWA DOSTAWA od 20 grudnia do 8 stycznia! Zamówienia złożone w tym okresie wyślemy od 2 stycznia 2025. Sprawdź >
Chirurg w sądzie
Opóźnienie w przyjmowaniu pacjentów a obowiązki lekarza
dr hab. n. praw. Radosław Tymiński, radca prawny
- Odpowiedzialność prawna lekarza za różne typy opóźnień w przyjmowaniu pacjentów
- Konsekwencje prawne opóźnień wynikających z zaniedbania lekarza – w rozpoznawaniu i/lub leczeniu
- Omówienie rozstrzygnięcia przez Sąd Najwyższy sprawy chirurga, który spóźnił się do pracy w poradni chirurgicznej
Przedmiotem niniejszego artykułu jest analiza kwestii opóźnień w przyjmowaniu pacjentów z perspektywy prawnej. Od razu pragnę zastrzec, że mam na celu jedynie zasygnalizowanie problemu, a nie jego kompleksowe omówienie. Warto jednak podkreślić, że opóźnienie w przyjmowaniu pacjentów może stać się powodem roszczeń wobec lekarza.
Przede wszystkim należy zacząć od tego, że z perspektywy organizacyjnej możemy wyróżnić 4 typy opóźnień:
- opóźnienia związane z niewłaściwą organizacją pracy (np. zbyt mało lekarzy lub nadmierne obowiązki)
- opóźnienia związane z sytuacją nagłą (np. wypadek zbiorowy, wskutek którego na szpitalny oddział ratunkowy trafia kilkudziesięciu pacjentów naraz)
- opóźnienia związane z sytuacją nieprzewidzianą (np. awaria systemu komputerowego, alarm przeciwpożarowy, który powoduje wstrzymanie pracy na pewien czas)
- opóźnienia związane z zaniedbaniami osobistymi osoby odpowiedzialnej za dany fragment działalności (np. spóźnienie się lekarza do pracy).
W powyższym kontekście należy zwrócić uwagę, że odpowiedzialność prawna za każdy typ opóźnienia przedstawia się inaczej. Za opóźnienia wynikające z niewłaściwej organizacji pracy odpowiedzialny jest organizator pracy, którym w danym podmiocie lecz...