BLACK CYBER WEEK! Publikacje i multimedia nawet do 80% taniej i darmowa dostawa od 350 zł! Sprawdź >
Absolwenci
Jak zgodnie z prawem promować gabinet lekarski?
Dr n. med. Bartosz Urbański
Wykorzystując chwilową zapewne ciszę w środowisku medycznym, wynikającą z podpisania porozumienia między ministrem zdrowia a przedstawicielami Porozumienia Rezydentów, chciałbym poruszyć temat wizerunku lekarza w mediach. Bardzo modne ostatnio stały się różnego typu narzędzia do publikowania opinii o poszczególnych specjalistach. Niejednokrotnie widziałem podczas emisji reklamy kolejnego cudownego leku na otyłość, jak prezentuje go pani lub pan z podpisem „lekarz”.
Czy można w ten sposób sprzedać swój wizerunek?
Przecież jako doświadczony już działacz samorządu lekarskiego doskonale wiem, że zabrania tego Kodeks Etyki Lekarskiej i postaram się to czytelnikom szerzej przedstawić.
Wszczęte postępowanie
W mojej ocenie uczestniczenie lekarzy w reklamowaniu leku lub produktu leczniczego negatywnie wpływa na lekarzy jako grupę zawodową, podważa ich autorytet w społeczeństwie i powoduje utratę zaufania.
Dodatkowo zgodnie z przepisami Kodeksu Etyki Lekarskiej (art. 63 ust. 2) lekarz nie powinien wyrażać zgody na używanie swojego nazwiska i wizerunku dla celów komercyjnych. Oznacza to, że lekarze i lekarze dentyści nie mogą brać udziału w reklamach – dotyczy to nie tylko reklamy produktów leczniczych, co do których jest to zabronione na mocy przepisów prawa farmaceutycznego, ale także wszelkich innych produktów, włącznie z tymi będącymi wyrobami medycznymi lub suplementami diety.