ŚWIĄTECZNA DARMOWA DOSTAWA od 20 grudnia do 8 stycznia! Zamówienia złożone w tym okresie wyślemy od 2 stycznia 2025. Sprawdź >
Komunikacja
Czy Facebook odstresuje studentów medycyny?
Mateusz Guziak1
Dr n. med. Maciej Walkiewicz2
Nadmierny stres negatywnie wpływa na zdrowie psychiczne i efektywność nauki studentów medycyny. Wydaje się, że kadra nauczycielska zwraca niewystarczającą uwagę na ich problemy adaptacyjne. Może to wynikać z pewnych barier spowodowanych różnicą pokoleń. Przy obecnej popularności mediów społecznościowych naturalnym posunięciem mogłoby być wykorzystanie ich jako narzędzi w obszarze komunikacji z młodymi ludźmi i konsolidacji na linii uczelnia-studenci.
Celem prezentowanej pracy jest dyskusja, czy i jak media społecznościowe mogą pomóc w konsolidacji na linii uczelnia-studenci medycyny. Powołujemy się m.in. na badanie, którego celem było zweryfikowanie, czy grupa wsparcia pracująca poprzez Facebooka może równie skutecznie jak konwencjonalna metoda redukować lęk i stres związane ze studiami medycznymi.
Adaptacja do studiów medycznych
Nadmierny stres i depresja są podstawowymi problemami występującymi wśród studentów medycyny. Mogą one negatywnie wpływać na proces uczenia się, zdrowie psychiczne i zwiększać prawdopodobieństwo uzależnień od substancji psychoaktywnych.[1-5]
Początek studiów medycznych jest związany z wyzwaniami.[6] Większość studentów musi zaadaptować się do nowych warunków życia, kontekstu i przestrzeni społecznej (social setting) bez wsparcia przyjaciół lub rodziny. Program nauczania wymaga zmiany podejścia do nauki i wykorzystywanych metod przyswajania wiedzy. Co więcej, środowisko uniwersytetu medycznego, które sprzyja konkurencji, negatywnie wpływa na chęć poszukiwania przez studenta wsparcia psychicznego.[7-9] Zaskakująco studenci medycyny w latach przedklinicznych są bardziej niż ich starsi koledzy skłonni do stygmatyzacji rówieśników doświadczających trudności, np. depresji.[5] Jednocześnie studenci pierwszych lat są bardziej powściągliwi w poszukiwaniu profesjonalnej pomocy.[10] Wydaje się też, że na początku kariery akademickiej kadra nauczycielska zwraca niewystarczającą uwagę na problemy adaptacyjne studentów. Może to wynikać np. z pewnych barier w komunikacji między pokoleniami lub innej perspektywy oceny problemów.
Studenci i media społecznościowe
Trudno nie zgodzić się z tezą, że nowe technologie na dobre zagościły w naszym codziennym życiu. Niemniej to, co dla jednych jest standardem i naturalnym następstwem, dla innych wciąż stanowi zbędną ingerencję w status quo. W ostatnim czasie obserwujemy rosnącą popularność mediów społecznościowych (OSN – online social networks). Według badania CBOS z 2017 roku aż 94 proc. młodych ludzi w wieku 18-24 lat było ich zarejestrowanymi użytkownikami. Jednak tylko 38 proc. ankietowanych w wieku 45-54 i 34 proc. w przedziale 55-64 lat korzystało z tego typu portali.[11]