Odkrycia i technologie

Wirtualna rzeczywistość na pomoc ofiarom udarów

Konrad Wojciechowski

Ćwiczenia rehabilitacyjne przeniesione do świata wirtualnego mają urozmaicić rehabilitację osób dochodzących do pełni sprawności po przebytym udarze. Projekt warszawskich naukowców ma na celu wsparcie tradycyjnej terapii

Impulsem do stworzenia immersyjnej aplikacji, która będzie wspierała w rehabilitacji pacjentów dotkniętych udarem, była rozmowa dwojga studentów Wydziału Mechatroniki Politechniki Warszawskiej – mgr inż. Katarzyny Matys-Popielskiej oraz mgr inż. Krzysztofa Popielskiego – z promotorką dr inż. Anną Sibilską-Mroziewicz o tematyce pracy dyplomowej. To ona zasugerowała przyszłym autorom projektu, aby zainteresowali się zagadnieniem wirtualnej rzeczywistości (VR – virtual reality).

– Na problem rehabilitacji pacjentów po udarze z zespołem pomijania stronnego naprowadziła mnie siostra, która pracowała z takimi osobami – mówi mgr inż. Katarzyna Matys-Popielska. Pacjenci z tymi powikłaniami nie są świadomi połowy istniejącej przestrzeni. Zachowują się tak, jakby po jednej stronie nic nie było, więc nie mają potrzeby patrzenia w tym kierunku. Są poddawani terapii za pomocą korków albo długopisów. Przychodzi fizjoterapeuta, kładzie przedmioty, a pacjent ma za zadanie przenieść je na stronę pomijaną, czyli tę, na którą nie zwraca uwagi. − Uczestnicy terapii bardzo szybko się nudzą przy konwencjonalnych ćwiczeniach i nie chcą ich wykonywać. W przypadku osób z pomijaniem trening jest o tyle trudny, że trzeba przenieść dany przedmiot na stronę, której nie mogą zobaczyć. Nie dostrzegają tej strony przestrzeni, więc nie przenoszą rzeczy w miejsce, którego „nie ma”. Dla takiego pacjenta przestrzeń kończy się w osi ciała. Powstał więc pomysł, aby uatrakcyjnić rehabilitację i przenieść ją do wirtualnej rzeczywistości – mówi mgr inż. Katarzyna Matys-Popielska.

Jabłka, skrzynie, szachy

Katarzyna Matys-Popielska wymyśliła „grę wirtualnej rzeczywistości do rehabilitacji osób z niedowładami i syndromem pomijania”. Chory zakłada okulary VR (tzw. headset – uniwersalne urządzenie do gier, oglądania filmów bądź właśnie rehabilitacji), przez które widzi wykreowany świat. Ma za zadanie chodzić po lesie i zrywać jabłka. Czerwone – lewą ręką do pierwszego koszyka, zielone – prawą do drugiego. Animacje wyświetlane za pomocą headsetu są widoczne na tablecie lub w smartfonie fizjoterapeuty.

Pełna wersja artykułu omawia następujące zagadnienia:

Do góry