Odkrycia i technologie
Wirtualna rzeczywistość na pomoc ofiarom udarów
Konrad Wojciechowski
Impulsem do stworzenia immersyjnej aplikacji, która będzie wspierała w rehabilitacji pacjentów dotkniętych udarem, była rozmowa dwojga studentów Wydziału Mechatroniki Politechniki Warszawskiej – mgr inż. Katarzyny Matys-Popielskiej oraz mgr inż. Krzysztofa Popielskiego – z promotorką dr inż. Anną Sibilską-Mroziewicz o tematyce pracy dyplomowej. To ona zasugerowała przyszłym autorom projektu, aby zainteresowali się zagadnieniem wirtualnej rzeczywistości (VR – virtual reality).
– Na problem rehabilitacji pacjentów po udarze z zespołem pomijania stronnego naprowadziła mnie siostra, która pracowała z takimi osobami – mówi mgr inż. Katarzyna Matys-Popielska. Pacjenci z tymi powikłaniami nie są świadomi połowy istniejącej przestrzeni. Zachowują się tak, jakby po jednej stronie nic nie było, więc nie mają potrzeby patrzenia w tym kierunku. Są poddawani terapii za pomocą korków albo długopisów. Przychodzi fizjoterapeuta, kładzie przedmioty, a pacjent ma za zadanie przenieść je na stronę pomijaną, czyli tę, na którą nie zwraca uwagi. − Uczestnicy terapii bardzo szybko się nudzą przy konwencjonalnych ćwiczeniach i nie chcą ich wykonywać. W przypadku osób z pomijaniem trening jest o tyle trudny, że trzeba przenieść dany przedmiot na stronę, której nie mogą zobaczyć. Nie dostrzegają tej strony przestrzeni, więc nie przenoszą rzeczy w miejsce, którego „nie ma”. Dla takiego pacjenta przestrzeń kończy się w osi ciała. Powstał więc pomysł, aby uatrakcyjnić rehabilitację i przenieść ją do wirtualnej rzeczywistości – mówi mgr inż. Katarzyna Matys-Popielska.
Jabłka, skrzynie, szachy
Katarzyna Matys-Popielska wymyśliła „grę wirtualnej rzeczywistości do rehabilitacji osób z niedowładami i syndromem pomijania”. Chory zakłada okulary VR (tzw. headset – uniwersalne urządzenie do gier, oglądania filmów bądź właśnie rehabilitacji), przez które widzi wykreowany świat. Ma za zadanie chodzić po lesie i zrywać jabłka. Czerwone – lewą ręką do pierwszego koszyka, zielone – prawą do drugiego. Animacje wyświetlane za pomocą headsetu są widoczne na tablecie lub w smartfonie fizjoterapeuty.