Ostry dyżur
Potrzebujemy wielu rozwiązań, żeby głos pacjentów wybrzmiewał głośniej
Monika Stelmach
Rośnie rola organizacji pacjentów. Stają się one partnerem dla instytucji publicznych w kształtowaniu systemu ochrony zdrowia. Istnieje jednak potrzeba pełniejszego włączenia przedstawicieli pacjentów w tworzenie rozwiązań prawnych, edukację zdrowotną, ale też w badania kliniczne. Eksperci w raporcie „Kierunki umacniania dialogu organizacji pacjentów i instytucji publicznych” nakreślili najważniejsze problemy do rozwiązania
Głos organizacji pacjentów coraz donośniej wybrzmiewa w dyskusji publicznej na tematy dotyczące systemu ochrony zdrowia. Ich przedstawiciele mają wiedzę w obszarach, w których działają na co dzień i rozumieją wyzwania, z jakimi mierzą się pacjenci. Ta wiedza i doświadczenie są kluczowe na każdym etapie tworzenia rozwiązań systemowych.
– Widzimy wolę współpracy zarówno po stronie decydentów, agend rządowych, instytucji publicznych, jak i organizacji pacjentów. Nie ulega wątpliwości, że ich znaczenie rośnie, a ich głos jest niezbędnym elementem w tworzeniu rozwiązań w systemie ochrony zdrowia – zauważa dr hab. n. med. i n. o zdr. Dominik Olejniczak, koordynator projektu ze strony Wydziału Nauk o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (WUM), ekspert polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej (RUE) w obszarze priorytetów Ministerstwa Zdrowia.
Przedstawiciele organizacji pacjentów już dziś mają swoje miejsce w radach przy Ministerstwie Zdrowia, Rzeczniku Praw Pacjenta (RPP) oraz Agencji Badań Medycznych. – Istnieje jednak konieczność jeszcze większego zaangażowania organizacji pacjentów w działania na rzecz budowania efektywnego systemu oraz dzielenia się swoim know how z instytucjami publicznymi. To także organizacje pacjentów powinny wskazywać obszary wymagające zmian – mówi dr Olejniczak.
Z inicjatywy Fundacji Rzecznicy Zdrowia oraz Akademii Rozwoju Organizacji Pacjentów PACJENCI.PRO eksperci opracowali raport: „Kierunki umacniania dialogu organizacji pacjentów i instytucji publicznych”. Podczas pracy nad dokumentem udało się przy jednym stole zgromadzić liderów organizacji pacjenckich, instytucji publicznych i parlamentarzystów.
– Efektem spotkania i szerokiej dyskusji jest propozycja praktycznych rozwiązań, taka mapa drogowa dla dalszego wzmocnienia głosu pacjentów w systemie ochrony zdrowia – dodaje Marta Markiewicz, prezeska Fundacji Rzecznicy Zdrowia.
Zacieśnianie współpracy
Współpraca z biurem Rzecznika Praw Pacjenta jest uważana przez organizacje za modelową. Tutaj powstała pierwsza Rada Organizacji Pacjentów (ROP). Do jej zadań należy przede wszystkim: określanie zagrożeń w funkcjonowaniu systemu ochrony zdrowia, o...