ŚWIĄTECZNA DARMOWA DOSTAWA od 20 grudnia do 8 stycznia! Zamówienia złożone w tym okresie wyślemy od 2 stycznia 2025. Sprawdź >
Egzamin z medycyny
Codziennie zdajesz egzamin z medycyny
Pytania pod kierownictwem prof. dr. hab. n. med. Jerzego Stefaniaka przygotowali: dr hab. n. med. Małgorzata Paul (pytanie 1, 2), lek. Szymon Nowak (pytanie 3), dr n. med. Elżbieta Kacprzak (pytanie 4, 5), dr n. med. Łukasz Pielok (pytanie 6, 7) i dr n. med. Karolina Mrówka (pytanie 8)
Ten dział jest wzorowany na pytaniach z trzeciego etapu egzaminu USMLE® (United States Medical Licensing Examination®). USMLE® jest trójstopniowym egzaminem, którego pierwsze dwa etapy zdawane są podczas studiów, natomiast ostatni, trzeci etap – zwykle podczas rezydentury. W Stanach Zjednoczonych pozytywny wynik tego egzaminu jest warunkiem uzyskania licencji na wykonywanie zawodu lekarza. Taka metoda sprawdzania wiedzy i umiejętności jest najbardziej wartościowa w edukacji medycznej. Stosuje ją również American Board of Internal Medicine® – instytucja przeprowadzająca w Stanach Zjednoczonych egzamin specjalizacyjny z chorób wewnętrznych. Do takiej formy zadawania pytań dąży się także podczas przygotowania egzaminów specjalizacyjnych w Polsce.
1. Na szpitalny oddział ratunkowy (SOR) przyjęto 42-letniego pacjenta, który od 8 lat pracował w ośrodku misyjnym w Republice Demokratycznej Konga. Misjonarz przebywał w trudnych warunkach klimatyczno-środowiskowych i higieniczno-sanitarnych. Często wędrował do odległych wiosek afrykańskich i nocował w szałasie na terenie sawanny drzewiastej i buszu. Niejednokrotnie korzystał z wody pitnej pochodzącej z niepewnego źródła oraz był częstowany regionalnymi potrawami przygotowywanymi przez miejscową społeczność. W swojej pracy misyjnej na co dzień miał kontakt z osobami przewlekle chorymi, w tym również zarażonymi tropikalnymi patogenami, często uczestniczył w opatrywaniu trudno gojących się ran u chorych z trądem. Pacjent od 7 dni skarżył się na wysoką gorączkę do 40ºC poprzedzoną dreszczami, wyczerpanie, znaczne osłabienie ogólne, silne bóle głowy, duszność, suchy kaszel, zaburzenia oddawania moczu. Był leczony przez lekarza rodzinnego skojarzoną antybiotykoterapią (amoksycylina z fluorochinolonem) bez efektu klinicznego. Przy przyjęciu do szpitala pacjent był w stanie ogólnym bardzo ciężkim, nieprzytomny, z objawami duszności spoczynkowej, okresowo pobudzony, tachykardia 130/min, hepatosplenomegalia, u podstawy płuc słyszalne obustronne trzeszczenia, sinożółte zabarwienie powłok skórnych, zażółcenie twardówek, skąpomocz z ciemnym zabarwieniem moczu, cechy krwawienia z błon śluzowych jamy ustnej oraz dziąseł. W podstawowych badaniach laboratoryjnych: krytyczne stężenia wykładników stanu zapalnego (białko C-reaktywne [CRP] 302 mg/dl, prokalcytonina 34 ng/ml), niedokrwistość (hemoglobina 9,8 g/dl, hematokryt 29%), retikulocytoza 64‰, leukopenia 2,7 G/l, małopłytkowość 31 G/l, hipertransaminazemia (ALAT 238 j./l, AspAT 174 j./l), wysokie wartości markerów funkcji nerek (mocznik 101 mg/dl, kreatynina 1,44 mg/dl), hiperbilirubinemia 3,26 mg/dl, zmiany w układzie krzepnięcia i fibrynolizy (fibrynogen 190 mg/dl, dimery D 16,04 ug/ml, INR 1,52, PT 18,7 s), cechy kwasicy metabolicznej (pH 7,117, BE – 23,9 mmol/l, pO2 70 mmHg, sO2 88,1%).