Powikłania noszenia protezy − czy pacjent może pozwać lekarza?
O roszczeniach kierowanych przez pacjentów i jak się w ich przypadku zachować
adwokat Anna Popławska
- Za źle wykonaną usługę stomatologiczną, w tym w zakresie protetyki, pacjent może dochodzić swoich praw. Świadomość wśród pacjentów co do tego, jakie prawa im przysługują, staje się coraz większa. Niejednokrotnie zdarza się jednak, że pacjenci oskarżają lekarzy na własną rękę, bez skorzystania z pomocy prawnika. W takich przypadkach dość często oskarżenia nie znajdują uzasadnienia w konkretnych okolicznościach sprawy i nie są poparte faktycznym popełnieniem błędu przez lekarza. Lekarz w każdym przypadku powinien podjąć obronę, a już na pewno przed niezasadnymi lub wygórowanymi roszczeniami ze strony pacjentów
Umowa
Pacjent, decydując się na leczenie stomatologiczne, zawiera umowę z konkretnym dentystą lub podmiotem, w którym dentysta jest zatrudniony. Powszechną praktyką jest, że do zawarcia umowy dochodzi w formie ustnej, a przedmiotem umowy jest realizacja określonej usługi medycznej, np. wykonanie i dopasowanie protezy. Zawierając umowę, jedna z jej stron (lekarz) zobowiązuje się do przeprowadzenia usługi medycznej, druga zaś (pacjent) − do zapłaty ustalonego za usługę wynagrodzenia.
Zgodnie z orzecznictwem, w zależności od tego, co stanowi przedmiot konkretnej usługi medycznej, umowa z dentystą może przybrać postać umowy o dzieło lub innej umowy wzajemnej o charakterze podobnym do umowy o dzieło, na mocy której przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do osiągnięcia określonego rezultatu – efektu zdrowotnego lub estetycznego1. Przepisy prawne dają pacjentowi możliwość wysunięcia żądań wobec lekarza dentysty, jeśli wykonana przez niego usługa ma wady.
Reasumując: pacjent, próbując pociągnąć do odpowiedzialności lekarza dentystę za źle wykonaną usługę, może oprzeć swoje roszczenia na przepisach Kodeksu cywilnego odnoszących się do umowy o dzieło i w konsekwencji skorzystać z przepisów o odpowiedzialności kontraktowej za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania.
Zamawiający, gdy uważa, że dzieło jest niezgodne z umową, może skorzystać z uprawnień z tytułu rękojmi za wady dzieła. Podobnie pacjent − ma prawo reklamować źle wykonaną usługę dentystyczną, np. źle wykonaną protezę. Powinien wówczas zażądać usunięcia wady, wyznaczając przy tym lekarzowi odpowiedni termin, w którym dojdzie do jej usunięcia. Do wysunięcia takiego żądania może dojść w ciągu roku od źle wykonanej usługi, wówczas stomatolog ma obowiązek bezpłatnie wadę usunąć i dokonać poprawek. Pacjent może zażądać zwrotu kwoty, którą wydał na omawianą usługę, w przypadku gdy stomatolog odmówi przeprowadzenia ponownego leczenia albo nie wykona tej usługi we właściwym czasie, gdy wada jest istotna. Natomiast gdy wady są nieistotne, może domagać się obniżenia ceny. Podobnie rzecz się ma, gdy nie doszło do usunięcia wad w wyznaczonym terminie2.