ŚWIĄTECZNA DARMOWA DOSTAWA od 20 grudnia do 8 stycznia! Zamówienia złożone w tym okresie wyślemy od 2 stycznia 2025. Sprawdź >
Minisympozjum psychiatria
Rola funkcji zachowań w leczeniu zachowań trudnych u pacjentów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Mgr Katarzyna Szamburska-Lewandowska, dr n. med. Tomasz Srebnicki
Słowa kluczowe
autyzm, zachowania trudne, niepełnosprawność intelektualna
Wprowadzenie
Podstawowymi objawami zaburzeń ze spektrum autyzmu (autism spectrum disorder, ASD) są jakościowe zmiany w interakcjach społecznych, jakościowe zaburzenia komunikacji oraz obecność ograniczonych, powtarzających się i stereotypowych wzorców zachowań, zainteresowań i aktywności.1 Występowanie deficytów w tych obszarach wiąże się ze zwiększonym ryzykiem pojawienia się tzw. zachowań trudnych (challenging behaviors, CB). Matson i Wilkins ocenili, że problem ten dotyczy aż 94% dzieci z objawami ASD.2 Zachowania trudne definiowane są jako nieakceptowalne społecznie i stanowiące fizyczne zagrożenie zachowania negatywnie wpływające na proces edukacji i socjalizacji.3 Stopień ich nasilenia związany jest z nasileniem objawów zaburzeń autystycznych oraz współwystępowaniem niepełnosprawności intelektualnej.4 Wykazano, że osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym częściej prezentują zachowania autoagresywne lub stereotypowe, zaś osoby z ASD – zachowania autoagresywne oraz agresywne, ukierunkowane na inne osoby lub przedmioty. U około 30% pacjentów przejawiających zachowania trudne stwierdzono współwystępowanie objawów ASD i niepełnosprawności intelektualnej.3
Najczęstsze przejawy zachowań trudnych to:
- agresja fizyczna i werbalna ukierunkowana na inne osoby (m.in. przeklinanie, plucie, gryzienie, kopanie, uderzanie, wyrywanie włosów, niszczenie przedmiotów)
- zachowania uciążliwe, m.in. napady złości, wyzwiska
- zachowania stereotypowe i o charakterze autostymulującym
- zachowania autoagresywne (m.in. uderzanie głową w twarde lub ostro zakończone powierzchnie, wyrywanie włosów, wkładanie różnych przedmiotów do ust w sposób powodujący zranienia, połykanie ich)3,5
Zachowania trudne nie są rzadkie ani incydentalne, ale zazwyczaj stanowią stały wzorzec aktywności. Ich występowanie ma oczywisty wpływ na rozwój i funkcjonowanie dziecka oraz jego najbliższego otoczenia; znacznie pogarsza się jego jakość życia.
Termin analiza funkcjonalna został po raz pierwszy wprowadzony do piśmiennictwa przez Skinnera w celu opisania zależności przyczynowo-skutkowej między zachowaniem jednostki a środowiskiem, w którym żyje, zaś opracowania metod umożliwiających wdrażanie oddziaływań terapeutycznych dokonano na początku lat 90. XX wieku.6,7 Tak zwana funkcjonalna ocena przyczyn zachowań trudnych (functional behavioral assessment, FBA) jest podstawową metodą służącą określeniu, jakie zmienne występujące w środowisku towarzyszą zachowaniom trudnym i je podtrzymują. Dzięki identyfikacji tych zmiennych możliwe jest postawienie hipotez dotyczących funkcji zachowań, co w konsekwencji pozwala na stworzenie planu oddziaływań terapeutycznych prowadzących do ich redukcji bądź wyeliminowania.