BLACK CYBER WEEK! Publikacje i multimedia nawet do 80% taniej i darmowa dostawa od 350 zł! Sprawdź >
Temat numeru
Autyzm – wczesna diagnoza odpowiedzią na wzrost liczby przypadków
dr hab. Marta Korendo, prof. UP
- Nowe podejście do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu
- Etiologia zaburzeń ze spektrum autyzmu– wybrane czynniki neurobiologiczne
- Szczegółowy opis wielu zaburzonych reakcji w pierwszym roku życia wskazujących na autyzm u dziecka
Autyzm jest zaburzeniem rozwoju klasyfikowanym w 5 edycji Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5) oraz w najnowszej International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems 11 (ICD-11). Rozwój wiedzy neurobiologicznej i klinicznej pozwala coraz lepiej rozumieć proces rozwoju autyzmu oraz obserwować jego objawy u coraz młodszych dzieci. W 2013 roku w DSM-5 połączono wiele zjawisk w szeroką jednostkę kliniczną nazwaną „zaburzenia ze spektrum autyzmu”, co znacząco zmniejszyło liczbę diagnoz różnicowych, m.in. autyzmu i zespołu Aspergera.
Właśnie zaczął obowiązywać podział zaburzeń autystycznych wprowadzony w ICD-11 przez World Health Organization. W tej klasyfikacji uwzględniono zarówno problemy z rozwojem poznawczym, jak i zaburzenia rozwoju mowy oraz komunikacji. Przedstawia się ona następująco:
6A02 Zaburzenia ze spektrum autyzmu
6A02.0 Zaburzenie ze spektrum autyzmu bez upośledzenia rozwoju intelektualnego i z łagodnym upośledzeniem lub bez upośledzenia funkcjonalnego języka
6A02.1 Zaburzenie ze spektrum autyzmu z upośledzeniem rozwoju intelektualnego i z łagodnym upośledzeniem lub bez upośledzenia funkcjonalnego języka
6A02.2 Zaburzenie ze spektrum autyzmu bez upośledzenia rozwoju intelektualnego i z upośledzonym językiem funkcjonalnym
6A02.3 Zaburzenie ze spektrum autyzmu z upośledzeniem rozwoju intelektualnego i z upośledzonym językiem funkcjonalnym