Temat numeru

Dziecko po utracie przytomności na szpitalnym oddziale ratunkowym/w izbie przyjęć

lek. Jadwiga Siemek-Mitela1

dr n. med. Maria Damps1

prof. dr hab. n. med. Ilona Kopyta2

1Katedra Anestezjologii i Intensywnej Terapii, Wydział Nauk Medycznych w Katowicach, Górnośląskie Centrum Zdrowia Dziecka w Katowicach 
2Katedra i Klinika Neurologii Dziecięcej, Wydział Nauk Medycznych w Katowicach, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach

Adres do korespondencji:

prof. dr hab. n. med. Ilona Kopyta

Katedra i Klinika Neurologii Dziecięcej,

Wydział Nauk Medycznych w Katowicach,

Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach

ul. Medyków 16, 40-752 Katowice

e-mail: ikopyta@sum.edu.pl

  • Rodzaje zaburzeń świadomości
  • Przyczyny utraty przytomności u dzieci
  • Propozycja algorytmu postępowania z dzieckiem zgłaszającym się na SOR lub do izby przyjęć po utracie przytomności

Zaburzenia świadomości będące objawem schorzeń ośrodkowego układu nerwowego (OUN) to obok zaburzeń krążeniowo-oddechowych główne przyczyny zgłoszeń rodziców z dzieckiem na szpitalny oddział ratunkowy (SOR)/do izby przyjęć (IP) w trybie pilnym.

Zaburzenia świadomości mogą stanowić objaw bardzo szerokiego zakresu zespołów chorobowych o zróżnicowanych etiologii, przebiegu i rokowaniu. Wspomniana niejednorodność kliniczna, z uwzględnieniem różnic anatomiczno-fizjologicznych między poszczególnymi grupami wiekowymi populacji pediatrycznej, dodatkowo utrudnia diagnostykę i leczenie pacjentów. Ważnymi czynnikami wpływającymi na skuteczność podejmowanych na SOR-ze/w IP działań są czas, a także zakres dostępnych badań diagnostycznych.

Celem niniejszej pracy jest przypomnienie pojęć związanych z zaburzeniami świadomości (przede wszystkim o charakterze ilościowym i przemijającym), określenie przyczyn ich występowania oraz zaproponowanie sugestii wspomagających wstępne postępowanie z dzieckiem po utracie przytomności zgłaszającym się na SOR/do IP.

Klasyfikacja zaburzeń świadomości

Zaburzenia świadomości to utrata zdolności do prawidłowego odbioru i przetwarzania sygnałów pochodzenia wewnętrznego oraz zewnętrznego (otaczającej rzeczywistości), a także reakcji na nie. U podłoża tych zjawisk leżą zaburzenia funkcjonowania w obrębie mózgowia, które wtórnie wpływają na procesy związane zarówno ze świadomością oraz percepcją zjawisk otaczającej rzeczywistości, jak i z reagowaniem na te zjawiska1. Zaburzenia świadomości dzielimy na jakościowe oraz ilościowe.

Jakościowe zaburzenia świadomości

W przypadku jakościowych zaburzeń świadomości zniekształceniu ulega postrzeganie rzeczywistości, co prowadzi do nieodpowiedniej reakcji ze strony pacjenta. Proces dotyczy głównie półkul mózgowych, jednakże może być on pochodzenia pozamózgowego. Pacjent może prezentować zaburzenia uwagi, percepcji, myślenia, pamięci (głównie krótkotrwałej), orientacji allopsychicznej i autopsychicznej, mogą pojawić się u niego pobudzenie lub spowolnienie psychoruchowe, ponadto mogą wystąpić objawy wytwórcze (omamy, urojenia), a także zaburzenia emocjonalne.

Przykładem zaburzeń o charakterze jakościowym jest majaczenie. Zazwyczaj rozpoczyna się gwałtownie, ma zmienny przebieg w zakresie nasilenia objawów. Obserwujemy zaburzenia postrzegania, uwagi, myślenia, orientacji allopsychicznej, występują też o...

Pełna wersja artykułu omawia następujące zagadnienia:

Przyczyny przemijających zaburzeń przytomności

W praktyce klinicznej powszechnie mamy do czynienia z krótkotrwałymi zaburzeniami przytomności, które mimo swojego przejściowego charakteru mogą być zwiastunem poważnych zespołów [...]

Algorytm postępowania

Poniżej przedstawiono propozycję pomocniczego schematu postępowania z dzieckiem zgłaszającym się na SOR/do IP po utracie przytomności (ryc. 1).

Podsumowanie

Proces diagnostyczno-terapeutyczny przemijających zaburzeń przytomności u dzieci ma na celu jak najszybsze i precyzyjne określenie przyczyny obserwowanych objawów oraz wdrożenie odpowiedniego [...]

Do góry