Duże problemy małych ludzi

Alkoholizm rodzica a rozwój psychiczny dziecka
Część 2: Zakłócenia rozwoju dziecka w ujęciu terapii schematów

mgr Paulina Pawlak

Psycholożka, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna

Prywatny gabinet w Łodzi

Adres do korespondencji:

mgr Paulina Pawlak

Prywatny gabinet w Łodzi

e-mail: psych.paulina.pawlak@gmail.com

  • W jaki sposób niezaspokojone potrzeby wpływają na myślenie, emocje i ostatecznie na osobowość dziecka?
  • Teoria nieadaptacyjnych schematów Younga
  • Omówienie schematów i dezadaptacyjnych strategii radzenia sobie wykształcanych przez dzieci alkoholików

Dziecko, aby mogło się prawidłowo rozwijać, potrzebuje zaspokajania jego podstawowych potrzeb zarówno fizjologicznych, jak i psychologicznych. Gdy przychodzi na świat w rodzinie alkoholowej, derywowane od tych potrzeb, wykształca dezadaptacyjne schematy, które z wiekiem się usztywniają i prowadzą do rozwoju zaburzeń osobowości czy chorób psychicznych. Stopień wpływu zaniedbań, przemocy czy niekompetencji rodzicielskiej związanej z chorobą alkoholową opiekunów determinuje głębokość i nasilenie zniekształconych przekonań dziecka na temat samego siebie, innych ludzi oraz otaczającego świata. W niniejszym artykule omówiono dezadaptacyjne schematy, które mogą się wykształcić pod wpływem niesprzyjającego rozwojowi dziecka środowiska.

Rozwój psychiczny dziecka

W okresie wczesnego dzieciństwa (0-6 lat) kluczowymi elementami rozwojowymi są: tworzenie bezpiecznych więzi z opiekunami, rozwijanie harmonijnych relacji z rodzicami, kontrola impulsów, rozwój umiejętności komunikacyjnych, zdobywanie umiejętności lokomocyjnych oraz świadomość siebie jako odrębnej istoty.

Okres średniego dzieciństwa (6-12 lat) to czas gwałtownego rozwoju poznawczego dziecka, nauki współpracy z rówieśnikami oraz adaptacji do wymagań edukacyjnych.

W wieku młodzieńczym (12-19 lat) zachodzą takie procesy, jak: dojrzewanie fizyczne, rozwój tożsamości, zdobycie niezależności, radzenie sobie z presją społeczną i rozwój więzi przyjaźni.

Dziecko do prawidłowego rozwoju potrzebuje zarówno zaspokajania podstawowych potrzeb, jak i towarzyszenia mu w uczeniu się świata.

Podstawowe potrzeby człowieka według Jeffreya Younga:

  • bezpiecznej więzi
  • akceptacji
  • troski
  • ochrony
  • autonomii
  • kompetencji
  • tożsamości
  • realistycznych ograniczeń
  • samokontroli
  • dowolnej ekspresji potrzeb
  • dowolnej ekspresji emocji
  • spontaniczności
  • zabawy.

Nowo narodzone dziecko nie jest w stanie zaspokoić własnych potrzeb, jest w pełni zależne od opiekuna. Natura wyposażyła organizm ludzki w intuicyjne wołanie o pomoc – płacz. Jest to reakcja fizjologiczna, która ma przywołać opiekuna, wywołać w nim emocje i zmotywować go do działania.

Niezaspokojone potrzeby we wczesnym dzieciństwie stanowią podwaliny kształtowania się zaburzeń osobowości, zaburzeń afektu i innych trudności czy nawet chorób psychicznych.

Pełna wersja artykułu omawia następujące zagadnienia:

Więź bezpieczna i pozabezpieczna

Według koncepcji Johna Bowlby’ego z 1988 roku style przywiązania to wewnętrzne operacyjne reprezentacje więzi, które wpływają na zdolność regulowania emocji oraz [...]

Styl więzi, trauma a uzależnienie od alkoholu

W badaniu pod kierunkiem Ewy Wyrzykowskiej zaobserwowano związek między pozabezpiecznymi stylami więzi a uzależnieniem od alkoholu. Na podstawie analizy potwierdzono wpływ [...]

Trauma relacyjna

Po przeżyciu skrajnego stresu człowiek zaczyna postrzegać świat oraz otoczenie jako nieprzewidywalne i niebezpieczne. Wskutek tego jego system obronny pozostaje w [...]

Zakłócenia rozwoju dziecka w ujęciu terapii schematów

Nieadaptacyjne schematy według Younga mogą być głęboko ukryte i w dorosłym życiu ujawniać się dopiero w sytuacjach, które kojarzą się umysłowi [...]

Terapia schematów – podstawowe potrzeby

Terapia schematów autorstwa Jeffreya Younga koncentruje się na identyfikacji i zmianie negatywnych schematów, czyli głęboko zakorzenionych wzorców myślowych i behawioralnych. Jednym [...]

Podsumowanie

Badania wskazują na istotną rolę bezpiecznej więzi między opiekunem a dzieckiem jako czynnika ochronnego, który pozytywnie wpływa na odporność psychiczną. Więź [...]

Do góry