ŚWIĄTECZNA DARMOWA DOSTAWA od 20 grudnia do 8 stycznia! Zamówienia złożone w tym okresie wyślemy od 2 stycznia 2025. Sprawdź >
Duże problemy małych ludzi
Alkoholizm rodzica a rozwój psychiczny dziecka
Część 2: Zakłócenia rozwoju dziecka w ujęciu terapii schematów
mgr Paulina Pawlak
- W jaki sposób niezaspokojone potrzeby wpływają na myślenie, emocje i ostatecznie na osobowość dziecka?
- Teoria nieadaptacyjnych schematów Younga
- Omówienie schematów i dezadaptacyjnych strategii radzenia sobie wykształcanych przez dzieci alkoholików
Dziecko, aby mogło się prawidłowo rozwijać, potrzebuje zaspokajania jego podstawowych potrzeb zarówno fizjologicznych, jak i psychologicznych. Gdy przychodzi na świat w rodzinie alkoholowej, derywowane od tych potrzeb, wykształca dezadaptacyjne schematy, które z wiekiem się usztywniają i prowadzą do rozwoju zaburzeń osobowości czy chorób psychicznych. Stopień wpływu zaniedbań, przemocy czy niekompetencji rodzicielskiej związanej z chorobą alkoholową opiekunów determinuje głębokość i nasilenie zniekształconych przekonań dziecka na temat samego siebie, innych ludzi oraz otaczającego świata. W niniejszym artykule omówiono dezadaptacyjne schematy, które mogą się wykształcić pod wpływem niesprzyjającego rozwojowi dziecka środowiska.
Rozwój psychiczny dziecka
W okresie wczesnego dzieciństwa (0-6 lat) kluczowymi elementami rozwojowymi są: tworzenie bezpiecznych więzi z opiekunami, rozwijanie harmonijnych relacji z rodzicami, kontrola impulsów, rozwój umiejętności komunikacyjnych, zdobywanie umiejętności lokomocyjnych oraz świadomość siebie jako odrębnej istoty.
Okres średniego dzieciństwa (6-12 lat) to czas gwałtownego rozwoju poznawczego dziecka, nauki współpracy z rówieśnikami oraz adaptacji do wymagań edukacyjnych.
W wieku młodzieńczym (12-19 lat) zachodzą takie procesy, jak: dojrzewanie fizyczne, rozwój tożsamości, zdobycie niezależności, radzenie sobie z presją społeczną i rozwój więzi przyjaźni.
Dziecko do prawidłowego rozwoju potrzebuje zarówno zaspokajania podstawowych potrzeb, jak i towarzyszenia mu w uczeniu się świata.
Podstawowe potrzeby człowieka według Jeffreya Younga:
- bezpiecznej więzi
- akceptacji
- troski
- ochrony
- autonomii
- kompetencji
- tożsamości
- realistycznych ograniczeń
- samokontroli
- dowolnej ekspresji potrzeb
- dowolnej ekspresji emocji
- spontaniczności
- zabawy.
Nowo narodzone dziecko nie jest w stanie zaspokoić własnych potrzeb, jest w pełni zależne od opiekuna. Natura wyposażyła organizm ludzki w intuicyjne wołanie o pomoc – płacz. Jest to reakcja fizjologiczna, która ma przywołać opiekuna, wywołać w nim emocje i zmotywować go do działania.
Niezaspokojone potrzeby we wczesnym dzieciństwie stanowią podwaliny kształtowania się zaburzeń osobowości, zaburzeń afektu i innych trudności czy nawet chorób psychicznych.