ŚWIĄTECZNA DARMOWA DOSTAWA od 20 grudnia do 8 stycznia! Zamówienia złożone w tym okresie wyślemy od 2 stycznia 2025. Sprawdź >
Psychiatria dziecięca
DSM-V i zaburzenia ze spektrum autyzmu – czy to koniec historii zespołu Aspergera?
Dr hab. med. Anita Bryńska
Prace nad obowiązującą od 2013 roku, piątą już, wersją klasyfikacji zaburzeń psychicznych Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego DSM (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) rozpoczęły się w 1999 roku. Uczestniczący w nich eksperci byli przedstawicielami wielu specjalności, w tym genetyki molekularnej, badań rodzinnych, nauk neurologicznych, poznawczych i behawioralnych. Udzielenie odpowiedzi na pytania, których źródłem jest zazwyczaj każdy system klasyfikacyjny, wymagało podjęcia wielopłaszczyznowych i wieloetapowych badań. Ich rezultat, w postaci ostatecznej wersji klasyfikacji DSM-V (2013), wymusza niejednokrotnie modyfikację myślenia i postępowania diagnostycznego lekarza psychiatry, co może oczywiście budzić wątpliwości, a niekiedy nawet opór – tym większe, im bardziej rewolucyjnych dokonano zmian. Spostrzeżenie to wydaje się w dużej mierze dotyczyć grupy zaburzeń autystycznych, będącej obszarem zainteresowania psychiatrów dziecięcych. Większość zaburzeń psychicznych, charakterystycznych dla wieku rozwojowego, autorzy DSM-V zgrupowali w kategorii zaburzeń neurorozwojowych (Neurodevelopmental Disorders), która odpowiada kategorii zaburzeń zazwyczaj pierwszy raz diagnozowanych w okresie dzieciństwa oraz dziecięcych lub młodzieżowych zaburzeń lękowych w DSM-IV (1994) (Disorders Usually First Diagnosed in Infancy, Childhood, or Adolescence).
Obejmuje ona:
- zaburzenia rozwoju intelektualnego (Intellectual Developmental Disorders),
- zaburzenia komunikacyjne (Communication Disorders),
- zaburzenia ze spektrum autyzmu (Autism Spectrum Disorders),
- zaburznia koncentracji uwagi z nadruchliwością (Attention Deficit/Hyperactivity Disorders),
- specyficzne zaburzenia uczenia się (Specific Learning Disorders),
- zaburzenia motoryczne (Motor Disorders).
Jak wspomniałam, liczne kontrowersje budzi grupa zaburzeń ze spektrum autyzmu. W propozycjach DSM-V zrezygnowano bowiem z wyodrębnienia poszczególnych jednostek chorobowych, a wszystkie zaburzenia, dla których charakterystyczne są objawy autystyczne (czyli autyzm dziecięcy, autyzm atypowy, zespół Aspergera, dziecięce zaburzenia dezintegracyjne oraz całościowe zaburzenia rozwoju nie określone wg ICD-10; 1993), objęto wspólną nazwą i przypisano im jeden kod (A 05). Co więcej, dokonano połączenia dwóch obszarów objawowych, czyli deficytów w zakresie funkcjonowania społecznego oraz deficytów komunikacyjnych, w jeden. Oznacza to, że dla ustalenia rozpoznania zaburzenia ze spektrum autyzmu wg DSM-V konieczne jest spełnienie wymienionych poniżej kryteriów A, B, C i D: