ŚWIĄTECZNA DARMOWA DOSTAWA od 20 grudnia do 8 stycznia! Zamówienia złożone w tym okresie wyślemy od 2 stycznia 2025. Sprawdź >
Psychologia
Dziewięć pułapek w komunikacji
Małgorzata Stańczyk, psycholog
O samopoczuciu chorego w gabinecie dentystycznym i jego zadowoleniu z leczenia decyduje m.in. sposób komunikacji. Dlatego warto zatroszczyć się o rozwój umiejętności interpersonalnych
Stomatolog codziennie w pracy nawiązuje kontakt z wieloma osobami. Wyzwaniem może być nie tylko liczba tych kontaktów, ale także to, że pacjenci w gabinecie stomatologicznym są często pod wpływem stresu, który utrudnia komunikację. Chcąc nawiązać z pacjentem partnerską relację i zapewnić mu poczucie bezpieczeństwa, warto unikać kilku pułapek komunikacyjnych, w które można wpaść z powodu przyzwyczajeń, uwarunkowań społecznych oraz presji czasu.
1. Podejście zadaniowe
W natłoku codziennych zadań potrzebne jest sprawne działanie. Podejście zadaniowe może jednak utrudnić kontakt z pacjentem, bo odhumanizowuje relację. Efekt pracy lekarza w największym stopniu wiąże się oczywiście z interwencjami podjętymi w obrębie jamy ustnej pacjenta. Skutecznego leczenia nie da się jednak przeprowadzić bez nawiązania z nim relacji, wsłuchania się w jego potrzeby, bez odpowiedzenia na wątpliwości i skonfrontowania się z jego obawami.
Pośpiech i koncentracja na czynnościach medycznych mogą znacznie utrudnić realizację tych celów. Traktowanie pacjenta z góry, z pozycji autorytetu lub władzy, również zrywa autentyczny kontakt i utrudnia porozumienie. W naszym społeczeństwie przywykliśmy do relacji hierarchicznych, w których jedna z osób ma władzę lub decyduje, a druga jest jej podporządkowana, więc zbudowanie relacji partnerskiej jest dla wielu osób trudne. Warto podjąć ten trud, ponieważ tylko taka relacja pozwala, by pacjent był współodpowiedzialny za przebieg leczenia. Współodpowiedzialność w dużej mierze decyduje o współpracy podczas zabiegu oraz satysfakcji z rezultatów leczenia. Partnerstwo stanowi także warunek poczucia bezpieczeństwa pacjenta.
2. Bagatelizowanie obaw pacjenta
Z badań Interaktywnego Instytutu Badań Rynkowych wynika, że ponad połowa dorosłych Polaków boi się wizyt u dentysty. W gabinecie przeżywają stres i napięcie psychiczne oraz fizyczne. Dorośli mogą być dodatkowo skrępowani – według silnie zakorzenio...