ŚWIĄTECZNA DARMOWA DOSTAWA od 20 grudnia do 8 stycznia! Zamówienia złożone w tym okresie wyślemy od 2 stycznia 2025. Sprawdź >
Poznaj paragrafy
Nieupoważnionym dostęp wzbroniony
Daria Wierzbińska
Jak w zgodzie z obowiązującym prawem udostępniać pacjentowi i osobom upoważnionym dokumentację medyczną
Komu można udostępnić dokumentację?
Pacjent
Każdy pacjent ma prawo dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych, co zagwarantowane jest w art. 51 ust. 3 Konstytucji RP, zaś uszczegółowienie tego uprawnienia znajduje się w art. 23 ust. 1 Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Jednocześnie, w celu realizacji powyższego prawa, ustawodawca nałożył na podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych obowiązek prowadzenia, przechowywania i udostępniania dokumentacji, a także zapewnienia ochrony danych w niej zawartych (art. 24 ust. 1 ww. ustawy).
Osoba uprawniona
Gdy do dentysty zgłasza się osoba z wnioskiem o udostępnienie dokumentacji, w pierwszej kolejności lekarz powinien upewnić się, czy jest ona uprawniona. Zgodnie z art. 26 ust. 1 Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta dokumentację medyczną udostępnia się pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu bądź osobie upoważnionej przez niego. W każdym przypadku lekarz powinien poprosić o przedstawienie odpowiedniego dokumentu, np. dowodu osobistego, w celu zweryfikowania tożsamości.
W odniesieniu do innych osób niż pacjent, którego dotyczy dokumentacja, dentysta powinien poprosić o dodatkowe dokumenty:
– w przypadku rodziców pacjenta małoletniego (do 18. r.ż.) wystarcza okazanie dowodu osobistego,
– opiekunowie ustanowieni przez sąd (w sytuacji ustanowienia opieki nad osobą małoletnią czy osobą ubezwłasnowolnioną) powinni dodatkowo legitymować się stosownym orzeczeniem.
Osoba upoważniona przez pacjenta
Jeśli chodzi o osoby upoważnione przez samego pacjenta, wystąpić mogą dwie sytuacje.
1. Upoważnienie jest w dokumentacji medycznej pacjenta. Zgodnie z § 8 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania, w dokumentacji indywidualnej wewnętrznej znajduje się m.in. oświadczenie pacjenta o upoważnieniu osoby bliskiej do uzyskiwania dokumentacji, ze wskazaniem imienia i nazwiska osoby upoważnionej, albo oświadczenie o braku takiego upoważnienia. Powyższe rozporządzenie posługuje się pojęciem „osoby bliskiej”, wskazać jednak należy, że osobą upoważnioną przez pacjenta może być dowolnie wybrana przez niego osoba, np. małżonek, krewny, powinowaty, partner życiowy czy kolega z pracy. Lekarz dentysta dysponujący takim oświadczeniem sprawdza jedynie tożsamość osoby wnioskującej o udostępnienie dokumentacji medycznej pacjenta, aby sprawdzić, czy ma do czynienia z osobą upoważnioną.