Finanse

Program lojalnościowy pomoże zwiększyć obroty gabinetu

Przemysław Puch

Jak zbudować profesjonalną strategię marketingową i przywiązać pozyskanych pacjentów

Strumień nowych pacjentów nie jest nieograniczony. Prędzej czy później każdy działający aktywnie na rynku gabinet osiąga jednak poziom, powyżej którego zwiększenie udziałów w lokalnym środowisku jest niemożliwe, a przynajmniej dużo trudniejsze niż na początku prowadzenia działalności stomatologicznej. Dobrym źródłem zwiększenia przychodów jest wówczas intensyfikacja relacji z już pozyskanymi pacjentami. Służą do tego m.in. programy lojalnościowe, premiujące aktywność osób, które już wcześniej korzystały z usług gabinetu.

– Programy lojalnościowe mogą być adresowane zarówno do szerokiego kręgu odbiorców, jak i najlepszych klientów w segmencie business to business (B2B), takich jak poszczególne grupy zawodowe czy pracownicy firm oraz instytucji korzystający z usług placówki stomatologicznej na przykład w abonamencie – zauważa Piotr Bobryk z zajmującej się projektowaniem takich akcji marketingowych firmy Motivation Direct.

Bony i rozszerzenia

Pod względem technicznym konstrukcja programu może być różna. Najczęściej biorący w nich udział najaktywniejsi odbiorcy otrzymują dodatkowe korzyści, które nie przysługują pozostałym. Mogą to być na przykład bony (rodzaj wewnętrznych banknotów) uprawniające do zakupu oferowanych przez gabinet usług dodatkowych czy też częściej stosowane w programach skierowanych do odbiorców instytucjonalnych punkty, które można wymienić na dodatkowe, niezwiązane nawet z podstawową działalnością placówki korzyści.

Czy to się opłaca?

Program lojalnościowy jako element działań marketingowych musi kosztować. Jego cena, rzecz jasna, zależy od zakresu i grupy docelowej. Przyjmuje się, że koszt przeprowadzenia trwającego około sześciu miesięcy działania w średniej wielkości placówce nie powinien być znacząco wyższy niż kilka tysięcy złotych. Całkowite korzyści z niego natomiast powinny być cztero-, pięciokrotnie większe niż poniesione nakłady.

Na rynku jest też wiele gotowych do wprowadzenia programów ukierunkowanych na obsługę gabinetów stomatologicznych. Mogą to być osobne moduły do aplikacji informatycznych obsługujących całą pracę placówki lub też osobne działania z dołączonymi do nich, wyposażonymi w moduły pamięci kartami, gdzie zapisywane są informacje o aktualnym statusie użytkownika.

Pełna wersja artykułu omawia następujące zagadnienia:

Bony i rozszerzenia

Pod względem technicznym konstrukcja programu może być różna. Najczęściej biorący w nich udział najaktywniejsi odbiorcy otrzymują dodatkowe korzyści, które nie przysługują [...]

Czy to się opłaca?

Program lojalnościowy jako element działań marketingowych musi kosztować. Jego cena, rzecz jasna, zależy od zakresu i grupy docelowej. Przyjmuje się, że [...]

Istotne cele

Projektując program, trzeba pamiętać, że musi on mieć jasno określony cel. – Wciąż wielu właścicieli lub pracowników kadry zarządzającej nie wie, [...]

Nakłady i zyski

Czynnikiem często decydującym o powodzeniu akcji jest zaoferowanie pacjentom cennej nagrody, która ma ich skłonić do większej, pożądanej aktywności. Często się [...]

CRM – ważne dane

Korzystne bywa wykorzystanie tzw. danych skojarzonych z kontem użytkownika, takich jak informacje o liczbie posiadanych dzieci, datach ich urodzin, bliższej i [...]

Przydatny CRM

Ważnym elementem programów lojalnościowych jest właściwe wykorzystanie informacji o pacjentach. Służą do tego procedury, informacje i narzędzia zarządzania relacjami z klientem, [...]

Dla nowych pacjentów

Program lojalnościowy może być elementem kampanii pozyskiwania nowych pacjentów. Informacje o korzyściach mogą być używane w ogłoszeniach, reklamach na łamach lokalnej [...]