Zarządzanie praktyką

Przywództwo jedną z kluczowych kompetencji miękkich, czyli myśl pytaniami

Mariusz Oboda

Aleksandra Brońska

OBODA Group

Adres do korespondencji: Aleksandra Brońska, aleksandrabronska@oboda.pl, Tel. 666 036 115

„Większość liderów częściej informuje, niż pyta. I dlatego nigdy nie dowiadują się, co się naprawdę dzieje” – napisała Marilee Adams, autorka znanej w psychologii rozwojowej koncepcji myślenia pytaniami (ang. EQ – question thinking). Wbrew pozorom zdolności przywódcze to domena nie tylko zarządzających wielkimi korporacjami lub menedżerów dużych przedsiębiorstw. Na podstawie obserwacji setek rozmów lekarzy z pacjentami oraz wieloletnich badań zespołu psychologów z OBODA Group doszliśmy do wniosku, że przywództwo jest jedną z kluczowych kompetencji lekarza dentysty w kontakcie z pacjentem. Oczywiście, gdy weźmiemy pod uwagę kompetencje miękkie. Rozwijana i praktykowana koncepcja myślenia pytaniami staje się podstawą do wypracowania przez lekarza pozycji przewodnika – osoby, za którą pacjent w toku leczenia będzie ufnie podążać. Wspólnym celem lekarza i pacjenta staje się więc pełne zdrowie jamy ustnej, a lekarz jest osobą odpowiedzialną za prowadzenie pacjenta przez ten proces. Tego uczymy podczas cyklu siedmiu szkoleń MEMS.

Umiejętność zadawania trafnych pytań, dostosowanych formą oraz treścią do potrzeb pacjenta, jest sztuką, i to niełatwą. Odpowiednio sformułowane pytanie ma ogromną moc oddziaływania: pozwala poznać subiektywny świat pacjenta, jego świadomość związaną z dbaniem o higienę jamy ustnej, wiedzę na temat własnych problemów stomatologicznych, w końcu – przekonania na temat tego, czym jest dla niego leczenie stomatologiczne i jakie jest poczucie wpływu danej osoby na stan zdrowia własnej jamy ustnej. To tylko przykładowe informacje możliwe do uzyskania, gdy zadasz trafne pytania, a których z pewnością nie odkryjesz, mówiąc przez 70 proc. czasu przeznaczonego na rozmowę.

Oprócz tego, pytając, stajesz się przewodnikiem pacjenta – umożliwiasz mu dotarcie do treści, nad którymi wcześniej nawet się nie zastanawiał, a twoje pytania stanowią dla niego bodziec do przemyślenia i zweryfikowania problemów, o których dotychczas nie myślał. Tylko dlatego, że nikt – ani on sam, ani lekarz – nie zadał właściwego pytania.

W toku edukacji akademickiej ukształtowało się wiele mitów na temat tego, w jaki sposób i z jakiej pozycji lekarz powinien zadawać pytania i rozmawiać z pacjentem. W artykule chcemy jasno pokazać, że owe mity ograniczają obie strony. Przedstawimy więc podstawowe rodzaje pytań i zasady ich zadawania w gabinecie stomatologicznym.

Rodzaje pytań

Gabinetową turbiną posługujesz się, by wyleczyć pacjentowi ząb, turbiną pytań natomiast – by poruszyć jego świadomość i emocje. A to już zupełnie inna opowieść: nie o zębach, lecz o ludziach. W tej części artykułu chcemy pokazać różnorodność pytań...

Pełna wersja artykułu omawia następujące zagadnienia:

Jak zadawać dobre pytania?

Wiesz już, że świat pytań jest urozmaicony i stanowi potężne narzędzie do pracy z pacjentem. W dalszej części artykułu przedstawimy kilka [...]

Podsumowanie

Współpracownicy, pacjenci, przyjaciele, rodzina, panie w banku, portierzy – codziennie spotykamy dziesiątki osób. Umiejętność zadawania dobrych pytań i aktywnego słuchania przydają [...]