BLACK CYBER WEEK! Publikacje i multimedia nawet do 80% taniej i darmowa dostawa od 350 zł! Sprawdź >
Poznaj paragrafy
Jak legalnie promować gabinet stomatologiczny
Paweł Strzelec
W artykule omówiono problematykę prawną dotyczącą promowania podmiotów leczniczych prowadzonych przez lekarzy dentystów. Wskazano na daleko idące ograniczenia w zakresie reklamy wynikające zarówno z przepisów prawa, jak i uchwał samorządu lekarskiego. Zaprezentowano również legalne sposoby informowania o prowadzonej działalności oraz dopuszczalne metody kreowania wizerunku lekarza eksperta. Na koniec przedstawiono sankcje, z którymi musi liczyć się lekarz łamiący omówione zakazy.
Ogromna część rynku świadczeń stomatologicznych jest podzielona pomiędzy prywatne podmioty prowadzone w formie indywidualnych i grupowych praktyk lekarskich. Wykonywanie tego typu działalności generuje po stronie właścicieli gabinetów spore koszty, pokrywane głównie przez indywidualnych pacjentów, którzy dokonują swobodnego wyboru miejsca i zakresu świadczeń stomatologicznych. Specyfiką działalności leczniczej jest w pierwszym rzędzie jej regulowany charakter, tzn. mogą wykonywać ją wyłącznie osoby i podmioty spełniające rygorystyczne wymogi prawne, z rejestracją we właściwym organie włącznie. Szczególny charakter tej działalności wiąże się również z poważnymi ograniczeniami w zakresie reklamy oraz innych form agresywnego marketingu. Jakkolwiek w dobie wszechobecnej reklamy ów generalny zakaz ekspansywnego zdobywania pacjentów może wydawać się nieco anachroniczny, to za jego utrzymaniem przemawiają istotne argumenty prawno-etyczne. Co istotne, złamanie istniejących zakazów może się wiązać z poważnymi skutkami prawnymi. W niniejszym opracowaniu przedstawiono regulacje prawne dotyczące informowania oraz promowania działalności leczniczej. Omówiono również wiążące lekarzy dentystów ograniczenia w Ogromna część rynku świadczeń stomatologicznych jest podzielona pomiędzy prywatne podmioty prowadzone w formie indywidualnych i grupowych praktyk lekarskich. Wykonywanie tego typu działalności generuje po stronie właścicieli gabinetów spore koszty, pokrywane głównie przez indywidualnych pacjentów, którzy dokonują swobodnego wyboru miejsca i zakresu świadczeń stomatologicznych. Specyfiką działalności leczniczej jest w pierwszym rzędzie jej regulowany charakter, tzn. mogą wykonywać ją wyłącznie osoby i podmioty spełniające rygorystyczne wymogi prawne, z rejestracją we właściwym organie włącznie. Szczególny charakter tej działalności wiąże się również z poważnymi ograniczeniami w zakresie reklamy oraz innych form agresywnego marketingu. Jakkolwiek w dobie wszechobecnej reklamy ów generalny zakaz ekspansywnego zdobywania pacjentów może wydawać się nieco anachroniczny, to za jego utrzymaniem przemawiają istotne argumenty prawno-etyczne. Co istotne, złamanie istniejących zakazów może się wiązać z poważnymi skutkami prawnymi. W niniejszym opracowaniu przedstawiono regulacje prawne dotyczące informowania oraz promowania działalności leczniczej. Omówiono również wiążące lekarzy dentystów ograniczenia w tym zakresie oraz skutki ich naruszenia.