ŚWIĄTECZNA DARMOWA DOSTAWA od 20 grudnia do 8 stycznia! Zamówienia złożone w tym okresie wyślemy od 2 stycznia 2025. Sprawdź >
W opinii specjalisty
Promocja gabinetu na Facebooku okiem prawnika
Paweł Strzelec
„Najwyższym nakazem etycznym lekarza jest dobro chorego – salus aegroti suprema lex esto. Mechanizmy rynkowe, naciski społeczne i wymagania administracyjne nie zwalniają lekarza z przestrzegania tej zasady”.
Art. 2 Kodeksu Etyki Lekarskiej
Właściciele tysięcy podmiotów stomatologicznych stają przed bardzo aktualnym problemem, który porusza Daniel Nowocin w ciekawym artykule „Marketing gabinetów stomatologicznych na Facebooku. Jak skutecznie zaistnieć i dać się poznać z dobrej strony”. Tę kwestię można zawrzeć w krótkim pytaniu: Jak skutecznie promować własną działalność leczniczą? Jestem przekonany, że w powyższym opracowaniu czytelnicy znajdą wiele cennych wskazówek i podpowiedzi, gotowych do wykorzystania w ich praktykach. W tym miejscu warto poruszyć także równie istotną warstwę prawną.
Już na wstępie trzeba podkreślić, iż promowanie gabinetu stomatologicznego przy użyciu narzędzia, jakim jest popularny portal społecznościowy, winno się odbywać w granicach wytyczanych zarówno przez przepisy ustaw, normy Kodeksu Etyki Lekarskiej, jak i wskazania samorządu zawodowego. Choć ta problematyka była już przedmiotem szerszego opracowania mojego autorstwa („Jak legalnie promować gabinet stomatologiczny”, „Medical Tribune” nr 3/2020), to dla pełnego obrazu zagadnienia należy przypomnieć i uzupełnić wybrane wątki.
Bezwzględny zakaz reklamy – także w sieci
Obowiązujące przepisy wprowadzają bezwzględny zakaz reklamy działalności leczniczej. Podstawowym mankamentem regulacji prawa medycznego jest to, że zakazując reklamy, nie definiują tego pojęcia. Posiłkowo sięgamy więc do innych unormowań, w których ustawodawca przyjął, iż „reklamą jest przekaz handlowy, pochodzący od podmiotu publicznego lub prywatnego, w związku z jego działalnością gospodarczą lub zawodową, zmierzający do promocji sprzedaży lub odpłatnego korzystania z towarów lub usług”. Czy to oznacza, że każdy przekaz formułowany przez lekarza dentystę i kierowany do potencjalnych pacjentów jest zakazany? Na szczęście nasz system prawny nie zawiera tak restrykcyjnych rozwiązań. Przypomnijmy, że w pełni legalna jest informacja o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń. Ta ogólna regulacja znajduje rozwinięcie w wiążącym każdego lekarza stanowisku Naczelnej Rady Lekarskiej. Lekarz prowadzący indywidualną praktykę lub indywidualną specjalistyczną praktykę lekarską może podawać do publicznej wiadomości informację o udzielaniu świadczeń zdrowotnych zawierającą: