Zarządzanie praktyką

Porozumienie bez przemocy

Mariusz Oboda

Marta Nowojewska-Fosse

OBODA Group

Adres do korespondencji:

Marta Nowojewska-Fosse

e-mail: marta.fosse@oboda.pl

  • Koncepcja Marshalla Rosenberga znana jako „porozumienie bez przemocy” − sposób komunikacji oparty na postawie współczującej wyrażonej szacunkiem, otwartością, gotowością do przyjęcia perspektywy drugiego człowieka

  • Komunikacja pozwalająca zapobiegać konfliktom, wzmacniająca relacje i efektywność w osiąganiu celów 


W niniejszym artykule chcemy podzielić się z czytelnikami koncepcją porozumienia bez przemocy (PBP) opracowaną przez Marshalla Rosenberga. Chociaż to nie nowa teoria, jest szeroko wykorzystywana, wciąż aktualna i – przede wszystkim – bardzo użyteczna. Nie pierwszy raz się z nią spotykamy, ale po serii artykułów dotyczących m.in. asertywności, biernej agresji, konfliktów, które ukazywały się na łamach tego działu, porozumienie bez przemocy zdaje się doskonałym ich uzupełnieniem.

Porozumienie oparte na empatii, bez oceniania, porównywania, agresji

Porozumienie bez przemocy jest sposobem komunikacji, prowadzenia dialogu, który opiera się na empatii, każe się skupić na potrzebach i uczuciach – zarówno swoich, jak i oponenta. To taki sposób rozmawiania, który odrzuca oceny, wartościowanie, porównywanie, agresję. Byłoby jednak krzywdzącym uproszczeniem definiowanie PBP wyłącznie jako sposobu komunikacji międzyludzkiej. W istocie, aby możliwe było dokonanie zmian w sposobie, w jaki wchodzimy w interakcje z innymi, potrzebna jest najpierw zmiana świadomości. W dalszej części artykułu pokażemy, jakie błędy w zakresie porozumiewania najczęściej popełniamy i jak można się ich wyzbyć. Lista korzyści wynikających ze stosowania PBP jest długa i obejmuje m.in.: unikanie konfliktów lub umiejętne rozwiązywanie tych, które powstały, większą efektywność w osiąganiu swoich celów, budowanie zdrowych, symetrycznych relacji, niższe koszty emocjonalne w interakcjach, większe zrozumienie innych oraz siebie – w zakresie potrzeb, uczuć, sposobu myślenia. Widząc tę listę korzyści, intuicyjnie wyczuwamy, że PBP to koncepcja uniwersalna jeśli chodzi o możliwości jej stosowania – można ją wykorzystywać zarówno w kontekście prywatnym, jak i zawodowym, czy to występując w roli osoby zarządzającej, czy to zatrudnionej, lekarza, współpracownika itd. Patrząc bardziej globalnie, PBP wykorzystywane jest również w mediacjach, tak w kręgach biznesowych, jak i w zakresie polityki międzynarodowej. Celem, który sobie stawiamy, pisząc ten artykuł, jest nie tylko przybliżenie tej koncepcji, ale też wykazanie, jak może być użyteczna w codziennych sytuacjach.

Bogactwo przekazu Rosenberga – rozumienie słowa „współczucie”

Pełna wersja artykułu omawia następujące zagadnienia:

Porozumienie oparte na empatii, bez oceniania, porównywania, agresji

Porozumienie bez przemocy jest sposobem komunikacji, prowadzenia dialogu, który opiera się na empatii, każe się skupić na potrzebach i uczuciach – [...]

Rozumienie drugiej osoby, rozpoznawanie własnych potrzeb

Idąc tropem tak rozumianego współczucia, dostrzegamy, że u podstaw porozumienia bez przemocy leży przekonanie, iż kiedy wsłuchujemy się w potrzeby swoje [...]

Cztery elementy PBP – spostrzeżenie, uczucia, potrzeby, prośba

Zgodnie z założeniami Rosenberga menedżer może sięgnąć po 4 elementy PBP. Pierwszy z nich to spostrzeżenie. Jest to spojrzenie na sytuację [...]

Wyjść poza schemat codziennej komunikacji

Rosenberg pokazuje nam, że nasz nawykowy sposób działania sprawia, iż bardzo trudno jest nam wyjść poza schemat codziennej komunikacji, która – [...]

PBP jako sposób myślenia i wchodzenia w relacje

Jak sygnalizowaliśmy, traktowanie PBP jako wyłącznie sposobu prowadzenia rozmowy byłoby dużym uproszczeniem, nieoddającym ducha tej koncepcji. Jest to sposób myślenia i [...]

Do góry