ŚWIĄTECZNA DARMOWA DOSTAWA od 20 grudnia do 8 stycznia! Zamówienia złożone w tym okresie wyślemy od 2 stycznia 2025. Sprawdź >
Zarządzanie praktyką
Rola opiekuna pacjenta stomatologicznego w kompleksowym leczeniu
Adrian Majewski
Mariusz Oboda
- Zakres funkcjonowania opiekuna pacjenta w zespole stomatologicznym w procesie kompleksowego leczenia
- Etapy planu leczenia, w których bierze udział opiekun pacjenta i metoda doboru grupy pacjentów, których leczenie ma być przez niego koordynowane
- Wyniki badań w obszarze potrzeby występowania w zespole stomatologicznym osoby na omawianym stanowisku, oceniane z perspektywy pacjentów oraz grup respondentów związanych z branżą stomatologiczną
Właściciele gabinetów stomatologicznych pytani o liczbę kompleksowych planów leczenia, które dotychczas zostały w ich praktykach przygotowane dla pacjentów, niejednokrotnie mają kłopot z odpowiedzą. Brakuje im również informacji, które pozwalają oszacować, jaki procent z tych planów został w całości wykonany, jaka grupa pacjentów nie dokończyła swoich planów i na jakim etapie przerwali leczenie oraz ilu pacjentów nie zaakceptowało przygotowanych dla nich planów. Powyższe kwestie wynikają z wielu czynników, również z tego, że część aplikacji do zarządzania gabinetami stomatologicznymi nie zawiera modułu do monitorowania i analizy postępów w zakresie realizacji kompleksowych planów leczenia. Właśnie w tym miejscu pojawia się przestrzeń na działanie osoby, która kontroluje ich przebieg, pilnuje terminowego odbywania wizyt przez pacjentów oraz przywraca tych nieaktywnych na ścieżkę leczenia. Stanowiskiem przeznaczonym do wykonania tych zadań jest opiekun pacjenta, nazywany również koordynatorem.
Rola opiekuna pacjenta stomatologicznego
Rola opiekuna polega na opiece wspomagającej pacjenta w realizacji kompleksowego planu leczenia, czyli doprowadzeniu do pełnego wyleczenia jego jamy ustnej i tym samym na domykaniu zainicjowanej sprzedaży. Stanowisko to powstało z kilku powodów, takich jak:
- potrzeba kontrolowania procesu, który nie był dotychczas zarządzany
- zwiększenie liczby zakończonych kompleksowych planów leczenia
- komunikacja z pacjentami, którzy rozpoczęli, ale nie dokończyli kompleksowych planów leczenia.
Z jednej strony celem pracy opiekuna jest efektywne wykorzystanie dostępnych zasobów, jakimi są pacjenci i ich potencjał do leczenia, a z drugiej wpływanie na powroty tych, którzy przerwali leczenie, czyli podejmowanie prób ponownego uzyskania dostępu do wcześniej utraconych zasobów. Działania opiekuna pacjenta obejmują kilka obszarów:
- tworzenie harmonogramów leczenia i kontrola terminów zaplanowanych wizyt:
- komunikacja i spotkania z pacjentami
- potwierdzanie obecności na wizytach
- współpraca z lekarzami dentystami
- koordynacja i przesunięcia terminów wizyt
- oddziaływanie na decyzje pacjentów:
- odpowiedzi na pytania
- omówienie planu leczenia
- reagowanie na wątpliwości i przeszkody w realizacji planu leczenia
- utrzymywanie motywacji pacjentów do kontynuacji planu leczenia
- proponowanie możliwych rozwiązań finansowania leczenia
- utrzymanie relacji z pacjentami po zakończonym leczeniu
- komunikacja z osobami, które przerwały leczenie:
- reagowanie na przerwanie planu
- ustalenie przyczyn
- podejmowanie prób przywrócenia pacjenta na ścieżkę leczenia.