Zarządzanie praktyką

Rola opiekuna pacjenta stomatologicznego w kompleksowym leczeniu

Adrian Majewski
Mariusz Oboda

Mariusz Oboda Consulting & Training Group, Poznań

Adres do korespondencji:

Adrian Majewski

e-mail: adrian.majewski@oboda.pl

  • Zakres funkcjonowania opiekuna pacjenta w zespole stomatologicznym w procesie kompleksowego leczenia
  • Etapy planu leczenia, w których bierze udział opiekun pacjenta i metoda doboru grupy pacjentów, których leczenie ma być przez niego koordynowane
  • Wyniki badań w obszarze potrzeby występowania w zespole stomatologicznym osoby na omawianym stanowisku, oceniane z perspektywy pacjentów oraz grup respondentów związanych z branżą stomatologiczną

Właściciele gabinetów stomatologicznych pytani o liczbę kompleksowych planów leczenia, które dotychczas zostały w ich praktykach przygotowane dla pacjentów, niejednokrotnie mają kłopot z odpowiedzą. Brakuje im również informacji, które pozwalają oszacować, jaki procent z tych planów został w całości wykonany, jaka grupa pacjentów nie dokończyła swoich planów i na jakim etapie przerwali leczenie oraz ilu pacjentów nie zaakceptowało przygotowanych dla nich planów. Powyższe kwestie wynikają z wielu czynników, również z tego, że część aplikacji do zarządzania gabinetami stomatologicznymi nie zawiera modułu do monitorowania i analizy postępów w zakresie realizacji kompleksowych planów leczenia. Właśnie w tym miejscu pojawia się przestrzeń na działanie osoby, która kontroluje ich przebieg, pilnuje terminowego odbywania wizyt przez pacjentów oraz przywraca tych nieaktywnych na ścieżkę leczenia. Stanowiskiem przeznaczonym do wykonania tych zadań jest opiekun pacjenta, nazywany również koordynatorem.

Rola opiekuna pacjenta stomatologicznego

Rola opiekuna polega na opiece wspomagającej pacjenta w realizacji kompleksowego planu leczenia, czyli doprowadzeniu do pełnego wyleczenia jego jamy ustnej i tym samym na domykaniu zainicjowanej sprzedaży. Stanowisko to powstało z kilku powodów, takich jak:

  • potrzeba kontrolowania procesu, który nie był dotychczas zarządzany
  • zwiększenie liczby zakończonych kompleksowych planów leczenia
  • komunikacja z pacjentami, którzy rozpoczęli, ale nie dokończyli kompleksowych planów leczenia.

Z jednej strony celem pracy opiekuna jest efektywne wykorzystanie dostępnych zasobów, jakimi są pacjenci i ich potencjał do leczenia, a z drugiej wpływanie na powroty tych, którzy przerwali leczenie, czyli podejmowanie prób ponownego uzyskania dostępu do wcześniej utraconych zasobów. Działania opiekuna pacjenta obejmują kilka obszarów:

  • tworzenie harmonogramów leczenia i kontrola terminów zaplanowanych wizyt:
    • komunikacja i spotkania z pacjentami
    • potwierdzanie obecności na wizytach
    • współpraca z lekarzami dentystami
    • koordynacja i przesunięcia terminów wizyt
  • oddziaływanie na decyzje pacjentów:
    • odpowiedzi na pytania
    • omówienie planu leczenia
    • reagowanie na wątpliwości i przeszkody w realizacji planu leczenia
    • utrzymywanie motywacji pacjentów do kontynuacji planu leczenia
    • proponowanie możliwych rozwiązań finansowania leczenia
  • utrzymanie relacji z pacjentami po zakończonym leczeniu
  • komunikacja z osobami, które przerwały leczenie:
    • reagowanie na przerwanie planu
    • ustalenie przyczyn
    • podejmowanie prób przywrócenia pacjenta na ścieżkę leczenia.

Pełna wersja artykułu omawia następujące zagadnienia:

Aktywność opiekuna pacjenta w procesie leczenia

Na rycinie 1 przedstawiono schemat przebiegu realizacji kompleksowego planu leczenia i wskazano etapy, podczas których występuje aktywność opiekuna pacjenta. Zostaje on [...]

Typowanie grupy pacjentów do obsługi przez opiekuna

Jednym z powszechnych błędów zarządczych popełnianych podczas wdrożenia stanowiska opiekuna pacjenta jest przyjęcie założenia, że będzie on nadzorował wszystkie tworzone w [...]

Potrzeba istnienia stanowiska opiekuna pacjenta

Podczas rozważań nad zasadnością istnienia stanowiska opiekuna pacjenta zdecydowano się w ramach prowadzonego sondażu diagnostycznego zapytać grupę 989 respondentów o potrzebę [...]

Ocena pracy opiekuna pacjenta

Pojawieniu się nowego stanowiska towarzyszy dyskusja dotycząca sposobów oceny wykonywanej pracy oraz sposobów i wysokości wynagradzania opiekunów pacjenta. Powszechnie stosowanym rozwiązaniem [...]

Wybór opiekuna pacjenta

Z potrzeb danego gabinetu wynika zakres wykonywanych przez opiekuna pacjenta czynności, a wraz z nim zestaw potrzebnych kompetencji. Przeciętny opiekun powinien [...]

Podsumowanie

Pacjenci, którzy rozważają rozpoczęcie leczenia stomatologicznego, przeważnie mają motywację wystarczającą, by umówić się na szczegółową diagnostykę i konsultację. Otrzymują od lekarza [...]
Do góry