Zarządzanie praktyką

Emocje w gabinecie, część 2

Mariusz Oboda
Marta Nowojewska-Fosse

OBODA Group

Adres do korespondencji:

Marta Nowojewska-Fosse

e-mail: marta.fosse@oboda.pl

  •  W jaki sposób wykorzystać wiedzę o emocjach w gabinecie stomatologicznym w zakresie pracy z pacjentem, kształtowania jego świadomości zdrowotnej oraz motywacji do leczenia, a także otoczenia go wyjątkową opieką
  • Rola emocji w osiąganiu celów osobistych i zawodowych oraz w zarządzaniu

W poprzednim artykule opisywaliśmy naturę emocji („Pochwała emocji, nieodłącznego składnika życia” Stomatologia po Dyplomie 2024;6:40-3). Pisaliśmy o tym, co je wywołuje, jakie są ich składniki i drogi przetwarzania. Postawiliśmy sobie za cel obalenie mitu, jakoby emocje sabotowały podejmowanie decyzji i realizację zadań. Przeciwnie: pragnęliśmy dowieść, że pomagają one wyznaczać i aktualizować cele oraz wspomagają motywację. Stanowią również bezcenne źródło informacji na temat tego, co wokół nas się dzieje, jak na to reagujemy – w większości przypadków są naszymi sprzymierzeńcami w dążeniu do dobrego i szczęśliwego życia. Obiecaliśmy, że w niniejszym artykule wiedzę o emocjach przeniesiemy do gabinetu stomatologicznego, aby pokazać, jak wykorzystać ją w pracy z ludźmi – pacjentem, współpracownikami, podwładnymi. Podzielimy się naszym doświadczeniem zebranym podczas kilkunastu lat realizacji projektów Tajemniczy Pacjent.

Gdyby zęby umiały mówić…

Kiedy rozmawiamy z pacjentami stomatologicznymi, uderza nas, jak często w ich opisach wizyty pojawia się komponent emocjonalny. Sformułowania „Czułem się bezpiecznie”, „Było bardzo miło”, „Byłem spokojny”, „Odczuwałem lekki niepokój” są nieodłącznym elementem tych wypowiedzi. Przed wieloma laty, gdy psychologia dopiero nieśmiało wkraczała do gabinetów stomatologicznych, a my czuliśmy się jej rzecznikami (którymi czujemy się do dziś), zwykliśmy powtarzać: gdyby zęby potrafiły mówić, opowiedziałyby pacjentowi o tym, jak dobrze zostały oczyszczone i z jaką precyzją odbudowane i jak wiele czasu musiał poświęcić lekarz, aby zdobyć wiedzę i doświadczenie potrzebne do wykonania usługi o takiej jakości. Ponieważ jednak zęby nie mówią, pacjenci wyobrażenie o kompetencjach lekarza czerpią z tego, co jest dla nich dostępne: wrażeń, obserwacji, własnych odczuć. Można powiedzieć, że tu wciąż niewiele się zmieniło – zęby nadal nie mówią. Zmianą jest zapewne powszechny dostęp do platform pozwalających na wystawianie opinii. Przyjrzeliśmy się losowo wybranym wypowiedziom na temat gabinetów stomatologicznych, co również potwierdziło, że w wyborze gabinetu lub w decyzji o powrocie do danego miejsca emocje odgrywają niebagatelną rolę.

„Bardzo przyjaźni ludzie”, „Przemiła obsługa i sympatyczna pani higienistka”, „Atmosfera niesamowita, wszyscy przyjaźni, cierpliwi, uśmiechnięci”, „Atmosfera w recepcji i w gabinetach rozluźni każdego, nawet najbardziej zestresowanego pacjenta”, „...

Pełna wersja artykułu omawia następujące zagadnienia:

Atmosfera w gabinecie

Na atmosferę w gabinecie wpływają dobre relacje pomiędzy pracownikami, dlatego nie można przecenić roli dobrej komunikacji, która rodzi postawy życzliwe, przyjazne, [...]

Rozeznanie we własnych emocjach zarządzającego

Powyższe wnioski mają niebagatelne znaczenie dla osoby zarządzającej praktyką stomatologiczną. Uważamy, że musi mieć ona bardzo dobre rozeznanie we własnych emocjach. [...]

Wypieranie złości

Na drugim biegunie może być osoba, która całkowicie wypiera złość. Nauczono ją, że to emocja niechciana, destrukcyjna, którą należy wyrugować. Brak [...]

Obawa przed wystraszeniem pacjenta

Emocje w gabinecie to nie tylko atmosfera, którą odczuwa pacjent w kontakcie z pracownikami. My mówimy o nich również w kontekście [...]

Nie tylko omówienie sytuacji w jamie ustnej

Kiedy rozmawiamy z pacjentami stomatologicznymi, pytamy ich o to, jakie odczuwali emocje, gdy lekarz po badaniu omawiał sytuację w jamie ustnej. [...]

Uruchamianie emocji pacjenta

Podczas naszych szkoleń uczymy takiego sposobu prowadzenia rozmowy z pacjentem, który uruchamia jego emocje, zmienia świadomość i wpływa na długotrwałą silną [...]
Do góry