Nowa rola pielęgniarek w przedłużaniu recept

Jak cyfrowa transformacja zmienia pracę medyków

„W styczniu 2025 roku odnotowaliśmy rekordową liczbę 216 tysięcy zapytań online − to aż o 49 proc. więcej niż podczas zeszłorocznego okresu infekcyjnego” – poinformował Medicover. Firma podumowała 15 lat rozwoju telemedycyny.

Jak podkreśla w komunikacie, rosnąca popularność usług na odległość sprawia, że zapewnienie pacjentom opieki medycznej z dowolnego miejsca staje się coraz ważniejsze.

Początki telemedycyny w Medicover sięgają 2010 roku, kiedy wprowadzono zdalne opisy badań diagnostycznych, a w 2012 roku pojawił się pionierski czat z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej (POZ).

Od tamtej pory liczba lekarzy świadczących teleporady rosła systematycznie: w 2023 roku było ich 375, głównie POZ, obsługujących pacjentów na czacie i przez telefon. Dzięki wdrożeniu programu „Telemedycyna 2.0” firma zwiększyła efektywność i komfort korzystania z usług, wprowadzając kilkanaście nowych rozwiązań. Dziś zespół liczy już 809 lekarzy, a w pierwszym kwartale 2025 roku przekroczono 100 tysięcy teleporad miesięcznie. W rekordowy dzień − 24 lutego − zrealizowano aż 12 tysięcy konsultacji.

Medicover poinformował także o rozwiązaniach, które pozwalają odpowiadać na rosnące zapotrzebowanie i optymalizować pracę zespołu:

Task Shifting – polega na przekazywaniu prostszych zadań, takich jak przedłużanie recept i podstawowe konsultacje, pielęgniarkom. Lekarze mogą wtedy skoncentrować się na bardziej skomplikowanych przypadkach, co jednocześnie skraca czas oczekiwania pacjentów.

Control Tower – autorskie narzędzie do zarządzania rozbudowanym zespołem i obsługi ponad miliona pacjentów rocznie, które usprawnia wszystkie procesy telemedyczne.

Work Flow Management – system do planowania pracy, przewidywania napływu pacjentów i optymalizacji grafików, pozwalający minimalizować czas oczekiwania na poradę.

Obecnie niemal 150 tysięcy recept rocznie jest wystawianych przez zespół pielęgniarski Telecentrum. Wdrożenie modelu, w którym pielęgniarki odciążają lekarzy w zakresie przedłużania recept, zwiększa dostępność i skraca czas oczekiwania na teleporadę.

Michał Dworniczuk, dyrektor Działu Rozwoju Telemedycyny w Medicover, zapowiada dalsze przekierowywanie zadań. − Te działania są także wyrazem dbałości o naszych pracowników. Dzięki rozwojowi telemedycyny optymalizujemy ich pracę, która na co dzień bywa bardzo wymagająca, umożliwiając im skupienie uwagi na najważniejszych aspektach opieki − mówi.

Jeszcze w tym roku zostanie wdrożony etap pod nazwą „Telemedycyna 3.0”, w którym kluczową rolę odegrają technologie sztucznej inteligencji, m.in. systemy rozpoznawania mowy (Speech to Text). Firma zakłada, że aż 75 proc. recept będzie mogło być przedłużanych zdalnie przez pielęgniarki, co jeszcze bardziej zoptymalizuje dostęp do lekarzy specjalistów i zwiększy efektywność całego systemu.


id