Pediatria 2025 'Profilaktyka i prewencja w pediatrii i psychiatrii dziecięcej' | Kongres Akademii po Dyplomie już 11-12 kwietnia w Warszawie! Sprawdź >
Różne punkty widzenia
Znaczenie kultury sprawiedliwego traktowania (just culture) dla prawidłowego funkcjonowania systemu ochrony zdrowia
prof. dr hab. n. med. Łukasz Wicherek1,2
Joanna Koch, radca prawny2
lek. Danuta Krasowska3,4
dr n. o zdr. Daria Jorg5
dr n. med. Damian Warzecha6,7
dr hab. n. med. Paweł Derlatka8
prof. dr hab. n. med. Magdalena Dutsch-Wicherek9,10
dr n. med. Marcin Leśniewski11
płk dr hab. n. med. Karol Makowski12
dr hab. Waldemar Rogowski, prof. SGH13
W Ustawie z dnia 16 czerwca 2023 r. o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta (Dz.U. 2023 poz. 1692 z późn. zm.), która weszła w życie 8 września 2023 r., zawarte są przepisy, w myśl których podmioty lecznicze są zobowiązane do systematycznego monitorowania, analizy i eliminowania działań niepoprawnych – zdarzeń niepożądanych. Na kierowniku podmiotu leczniczego spoczywa ciężar stworzenia wielowymiarowego systemu wewnętrznego, obejmującego m.in. szereg rozwiązań służących identyfikacji ryzyka wystąpienia zdarzeń niepożądanych oraz obszarów priorytetowych dla poprawy jakości i bezpieczeństwa udzielanych świadczeń, a także monitorowaniu tych zdarzeń. Postępowanie powinno być nastawione na systematyczną ocenę, poszukiwanie rozwiązań i skuteczne wdrażanie działań naprawczych. Obecnie jednak podmioty medyczne działają prawie zawsze w niestabilnym i niepewnym środowisku prawno-regulacyjnym. Dynamika zmian zachodzących w ich bliższym i dalszym otoczeniu znacznie utrudnia jednoznaczne zdefiniowanie kultury danej organizacji. Często lekarze, położne i pielęgniarki nie są nawet świadomi, jakie cechy charakteryzują kulturę ich organizacji.
Kultura organizacji to zgodnie z definicją zbiorowa zdolność jej pracowników do tworzenia wartości. W dziedzinie ginekologii i położnictwa kluczowa jest relacja personel–pacjentka oceniana przez pryzmat postrzegania swojego zdrowia przez kobiety. W tej perspektywie najważniejsze jest poczucie bezpieczeństwa samych pacjentek. W dziedzinach pediatrycznych relacja ta jest jeszcze bardziej złożona, dotyczy bowiem interakcji personelu z małym pacjentem oraz jego rodzicem/opiekunem i jest efektem postrzegania stanu zdrowia oraz bezpieczeństwa dziecka przez odczucia samego pacjenta, jak również interpretację sytuacji przez rodzica/opiekuna. Jakość relacji wewnątrz zespołu medycznego jest nie do przecenienia zarówno dla bezpieczeństwa pacjentów, jak i dla możliwości przyjęcia odpowiedzialności równomiernie rozkładającej się na całą organizację. Praca nad budowaniem właściwej atmosfery w zespole każdorazowo powinna rozpoczynać się od uświadomienia wszystkim jego członkom funkcji każdego z nich. Przy tym należy zaznaczyć, że znaczenie poszczególnych członków zespołu zmienia się w zależności od charakteru problemu bądź etapu procesu, chociaż najczęściej wiodącą rolę odgrywa lekarz. W tym przypadku należy także podkreślić rolę położnych/pielęgniarek czy psychologów oddziału oraz personelu administracyjnego.
Kultura podmiotu medycznego składa się prawie zawsze z kilku subkultur1. Ich wspólne oddziaływanie wpływa na atmosferę w danej organizacji, a w ten sposób tworzą się jej klimat i kultura wartości. Może je determinować wiele czynników, takich jak m...