Różne punkty widzenia

Znaczenie kultury sprawiedliwego traktowania (just culture) dla prawidłowego funkcjonowania systemu ochrony zdrowia

prof. dr hab. n. med. Łukasz Wicherek1,2

Joanna Koch, radca prawny2

lek. Danuta Krasowska3,4

dr n. o zdr. Daria Jorg5

dr n. med. Damian Warzecha6,7

dr hab. n. med. Paweł Derlatka8

prof. dr hab. n. med. Magdalena Dutsch-Wicherek9,10

dr n. med. Marcin Leśniewski11

płk dr hab. n. med. Karol Makowski12

dr hab. Waldemar Rogowski, prof. SGH13

1Zakład Medycyny Stylu Życia, Szkoła Zdrowia Publicznego, Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego w Warszawie

2Biuro Orzecznictwa Lekarskiego, Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w Warszawie

3Klinika Chirurgii Naczyniowej, Narodowy Instytut Kardiologii im. Stefana kardynała Wyszyńskiego – Państwowy Instytut Badawczy w Warszawie

4Oddział Chirurgii Ogólnej, Onkologicznej i Rekonstrukcyjnej, Szpital Grochowski im. dr. med. Rafała Masztaka w Warszawie

5Collegium Medicum, Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej

6Oddział Ginekologiczno-Położniczy, Warszawski Szpital Południowy

7Wydział Medyczny, Uniwersytet Warszawski

8II Katedra i Klinika Położnictwa i Ginekologii, Warszawski Uniwersytet Medyczny

9Zakład Endoskopii Otorynolaryngologicznej, Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego w Warszawie

10Narodowy Instytut Geriatrii, Reumatologii i Rehabilitacji im. prof. dr hab. med. Eleonory Reicher w Warszawie

11Zakład Antropologii Lekarskiej, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach

12Departament Wojskowej Służby Zdrowia w Warszawie

13Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

W Ustawie z dnia 16 czerwca 2023 r. o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta (Dz.U. 2023 poz. 1692 z późn. zm.), która weszła w życie 8 września 2023 r., zawarte są przepisy, w myśl których podmioty lecznicze są zobowiązane do systematycznego monitorowania, analizy i eliminowania działań niepoprawnych – zdarzeń niepożądanych. Na kierowniku podmiotu leczniczego spoczywa ciężar stworzenia wielowymiarowego systemu wewnętrznego, obejmującego m.in. szereg rozwiązań służących identyfikacji ryzyka wystąpienia zdarzeń niepożądanych oraz obszarów priorytetowych dla poprawy jakości i bezpieczeństwa udzielanych świadczeń, a także monitorowaniu tych zdarzeń. Postępowanie powinno być nastawione na systematyczną ocenę, poszukiwanie rozwiązań i skuteczne wdrażanie działań naprawczych. Obecnie jednak podmioty medyczne działają prawie zawsze w niestabilnym i niepewnym środowisku prawno-regulacyjnym. Dynamika zmian zachodzących w ich bliższym i dalszym otoczeniu znacznie utrudnia jednoznaczne zdefiniowanie kultury danej organizacji. Często lekarze, położne i pielęgniarki nie są nawet świadomi, jakie cechy charakteryzują kulturę ich organizacji.

Kultura organizacji to zgodnie z definicją zbiorowa zdolność jej pracowników do tworzenia wartości. W dziedzinie ginekologii i położnictwa kluczowa jest relacja personel–pacjentka oceniana przez pryzmat postrzegania swojego zdrowia przez kobiety. W tej perspektywie najważniejsze jest poczucie bezpieczeństwa samych pacjentek. W dziedzinach pediatrycznych relacja ta jest jeszcze bardziej złożona, dotyczy bowiem interakcji personelu z małym pacjentem oraz jego rodzicem/opiekunem i jest efektem postrzegania stanu zdrowia oraz bezpieczeństwa dziecka przez odczucia samego pacjenta, jak również interpretację sytuacji przez rodzica/opiekuna. Jakość relacji wewnątrz zespołu medycznego jest nie do przecenienia zarówno dla bezpieczeństwa pacjentów, jak i dla możliwości przyjęcia odpowiedzialności równomiernie rozkładającej się na całą organizację. Praca nad budowaniem właściwej atmosfery w zespole każdorazowo powinna rozpoczynać się od uświadomienia wszystkim jego członkom funkcji każdego z nich. Przy tym należy zaznaczyć, że znaczenie poszczególnych członków zespołu zmienia się w zależności od charakteru problemu bądź etapu procesu, chociaż najczęściej wiodącą rolę odgrywa lekarz. W tym przypadku należy także podkreślić rolę położnych/pielęgniarek czy psychologów oddziału oraz personelu administracyjnego.

Kultura podmiotu medycznego składa się prawie zawsze z kilku subkultur1. Ich wspólne oddziaływanie wpływa na atmosferę w danej organizacji, a w ten sposób tworzą się jej klimat i kultura wartości. Może je determinować wiele czynników, takich jak m...

Pełna wersja artykułu omawia następujące zagadnienia:

Błąd medyczny

Medycyna jest sztuką, aczkolwiek niedoskonałą, i oczywistością jest, że błąd medyczny może pojawić się w procesie terapeutycznym, ponieważ nie istnieje nieomylny [...]

Konsekwencje błędu medycznego dla organizacji

W sytuacji wystąpienia błędu medycznego ujawniają się jego bliskie i odległe następstwa. Konsekwencje takiego zdarzenia są wielopoziomowe. W pierwszej kolejności dotykają [...]

Znaczenie postrzegania w kontekście poziomu afordancji

Proces wprowadzania zmian do kultury organizacji wymaga aktywnego udziału lidera o ponadprzeciętnych kompetencjach22,23,25. Działaniom tym powinien towarzyszyć wzrost odpowiedzialności całego zespołu. [...]

Podsumowanie

Paradygmat zmiany w ochronie zdrowia polega na zastąpieniu tradycyjnego podejścia do kary za winę promocją kultury sprawiedliwego traktowania. Według tej koncepcji [...]

Podziękowania

Autorzy niniejszego artykułu dziękują promotorom oraz wykładowcom IV i V edycji programu SGH-WUM MBA w ochronie zdrowia. Wykłady dr. hab. Piotra [...]

Do góry