Profesjonalizm lekarski
Altruizm to za mało Część 7: Podstawy efektywnej i profesjonalnej komunikacji
dr n. med. Janusz Janczukowicz1 mgr Emil Zielonka2 dr Susie Jane Schofield3
W siódmej części cyklu „Altruizm to za mało” omówimy zagadnienia związane z efektywnym komunikowaniem się zarówno w środowisku pracy, jak i w życiu prywatnym. Wyjaśnimy zasady przekazywania i odbierania efektywnego feedbacku, przyczyny złego feedbacku oraz wskażemy związek istnienia różnorodnych stylów uczenia się z funkcjonowaniem zespołu.
CELE ARTYKUŁU
Po przeczytaniu tego artykułu Czytelnik powinien:
• znać cele i założenia przekazywania efektywnego feedbacku
• stosować podstawowe strategie przekazywania i odbierania feedbacku
• rozumieć przyczyny problemów związanych z udzielaniem i przyjmowaniem feedbacku
• wyjaśnić związek stylów uczenia się z funkcjonowaniem zespołu oraz znaczenie różnorodności członków zespołu dla efektywności jego pracy
Pierwsze artykuły naszego cyklu „Altruizm to za mało” zapoznały Czytelników z zagadnieniem profesjonalizmu medycznego i stworzyły odpowiednią bazę wiedzy potrzebną do omawiania kolejnych, bardziej specjalistycznych aspektów związanych z tą problematyką. Już sam tytuł cyklu ma nam przypominać o konieczności uwspółcześnienia i przetłumaczenia na nowoczesny język nadal cennych, ale często dalekich od rzeczywistości tradycyjnych terminów związanych z profesjonalizmem, nierzadko ocenianych przez lekarzy jako nostalgiczne i mało przydatne. Jak może Czytelnicy pamiętają, już w 1996 r. w kanadyjskich wytycznych CanMEDS, uważanych obecnie za klasyczne, określono siedem ról oczekiwanych od kompetentnego specjalisty. Uznano w nich, że współczesny lekarz to: ekspert medyczny, osoba potrafiąca się sprawnie komunikować, współpracownik, menedżer, promotor zdrowia, naukowiec i profesjonalista.1 Tematykę profesjonalnej komunikacji zaczęliśmy omawiać w artykule „Mentoring − przewodnik dla początkujących”, w którym przedstawiliśmy problematykę związaną z tworzeniem właściwej relacji mistrz (mentor) – uczeń, a kontynuowaliśmy w kolejnej części cyklu pt. „Profesjonalizm a refleksyjna praktyka”, w której opisaliśmy komunikowanie się z samym sobą, czyli umiejętność twórczej oceny swoich sukcesów i problemów, oraz wynikające z niego potrzeby edukacyjne i plany dalszego rozwoju.
W niniejszym artykule zajmiemy się bardziej szczegółowo wybranymi aspektami związanymi z umiejętnością sprawnego komunikowania się. Zagadnienie to przedstawimy w taki sposób, by zdobytą wiedzę można było zastosować zarówno w komunikacji z pacjente...
Cel feedbacku
Podstawowe pytanie, jakie powinniśmy sobie zadać, zanim przekażemy komuś opinię na temat jego zachowania, pracy, efektów nauki lub też planów na przyszłość, to: „Jaki efekt chcę osiągnąć, przekazując tego typu informacje?”. Miejmy nadzieję, że odp...