Kongres Pediatria 2025 już 11-12.04 w Warszawie! Tylko do 28.02 bilet na kongres kupisz aż 200 zł taniej | Sprawdź >
Profesjonalizm lekarski
Lekarze i pielęgniarki − dobra komunikacja podstawą efektywnej pracy zespołu
mgr Irene McTaggart
W kolejnym artykule z serii „Profesjonalizm lekarski” mgr Irene McTaggart, szkocka pielęgniarka, przewodnicząca Zespołu Nauczania Interprofesjonalnego College of Medicine Uniwersytetu w Dundee i członek grupy nadzorczej Association of British Paediatric Nurses, powraca w praktyczny sposób do problematyki zasad pracy zespołu interprofesjonalnego opartej na właściwej komunikacji i rozumieniu zakresu kompetencji oraz wynikającej z nich odpowiedzialności. Autorka wyraźnie podkreśla w swoim tekście znaczenie profesjonalizmu ukierunkowanego na zapewnienie możliwie najlepszej opieki i bezpieczeństwa pacjentowi, czyli tzw. patient-centered professionalism. Omawia powyższą problematykę, wykorzystując trzy scenariusze oparte na realiach brytyjskiej służby zdrowia, ale doskonale wpisujące się w nasz kontekst lokalny.
dr n. med. Janusz Janczukowicz
CELE ARTYKUłU
Po przeczytaniu artykułu Czytelnik powinien:
• wyjaśnić podstawowe zasady komunikacji w zespole interprofesjonalnym
• rozumieć korzyści wynikające z właściwego wykorzystania kompetencji i zakresów odpowiedzialności członków zespołu
• świadomie wykorzystywać zalety efektywnego zespołu interprofesjonalnego w celu podnoszenia jakości opieki nad pacjentem
Wprowadzenie
Lekarze i pielęgniarki współpracują blisko przez cały okres swojej aktywności zawodowej i dlatego podstawowym zadaniem jest wypracowanie poczucia wykonywania wspólnej pracy, współodpowiedzialności i optymalnych strategii komunikacji ukierunkowanych na bezpieczeństwo pacjentów i zapewnienie im opieki najlepszej jakości. Przejrzysta, oparta na wzajemnym szacunku i pozbawiona elementów osądzających komunikacja tworzy również podstawy właściwych relacji dzięki wymianie informacji bazującej na strategiach promujących otwartość i uczciwość. Tak jak w każdej pozytywnej relacji międzyludzkiej strony powinny okazywać sobie i odczuwać szacunek, a do tego konieczna jest obustronna znajomość umiejętności i zakresu kompetencji członków zespołu połączona z docenianiem wkładu poszczególnych profesji w opiekę nad pacjentami i ich bliskimi.
Komunikowanie się jest złożoną aktywnością, składającą się z elementów werbalnych i niewerbalnych, opartą na dwukierunkowym procesie, w którym obserwowanie i słuchanie jest tak samo istotne jak mówienie. Proces ten, w zależności od celu i sytuacji...