ŚWIĄTECZNA DARMOWA DOSTAWA od 20 grudnia do 8 stycznia! Zamówienia złożone w tym okresie wyślemy od 2 stycznia 2025. Sprawdź >
Psychologia
Postępowanie z pacjentem agresywnym i pobudzonym
dr hab. n. zdr. Monika Talarowska, prof. UŁ
- Złość jest naturalnym stanem emocjonalnym, który mamy prawo odczuwać w sytuacjach, gdy coś staje na przeszkodzie realizacji naszych planów
- Zachowania agresywne są czymś więcej niż złością, zawierają bowiem w sobie intencję wyrządzenia krzywdy emocjonalnej lub fizycznej osobie albo zniszczenia rzeczy, która do niej należy
- Pracownicy ochrony zdrowia dość często doświadczają zachowań agresywnych ze strony pacjentów, ale rzadko proszą o pomoc, ponieważ traktują to jako stały element codziennej pracy. Niemniej ich bezpieczeństwo powinno być równie ważne jak dbanie o zdrowie pacjentów
Prawdopodobnie każdy pracownik ochrony zdrowia zetknął się lub zetknie z przypadkami agresji ze strony pacjenta i/lub jego rodziny1. Zachowania te mogą przybierać różną formę: od manifestowania wrogości poprzez celowe utrudnianie wykonywania pracy aż po jawną agresję2.
W klasyfikacji ICD-10 zachowania agresywne nie są traktowane jako odrębna jednostka diagnostyczna. Mogą one bowiem towarzyszyć całej gamie zaburzeń somatycznych i psychicznych. W przypadku personelu medycznego pracującego poza placówkami psychiatrycznymi zachowania agresywne, których przyczyną są zaburzenia psychiczne, stanowią rzadkość3. Niezliczona liczba pacjentów i osób im towarzyszących, stres, pogarszający się stan zdrowia oraz długi czas oczekiwania na pomoc – to najczęstsze przyczyny frustracji prowadzącej do irracjonalnych (w tym agresywnych) zachowań ze strony osób potrzebujących pomocy medycznej4.
Jak często mamy do czynienia ze zjawiskiem przemocy ze strony pacjentów?
Jedynie niewielki odsetek zachowań przemocowych wobec personelu medycznego jest zgłaszany przełożonym i odnotowywany w oficjalnych statystykach (niespełna 20% pielęgniarek, które doświadczyły czynnej agresji ze strony pacjentów, umieszcza w raporc...