Prawo dla lekarza

Postępowanie z pacjentem agresywnym i pobudzonym w świetle prawa

adw. Anna Popławska

Kancelaria Adwokacka Anna Popławska w Łodzi, filia w Poddębicach

Adres do korespondencji:

adw. Anna Popławska

Kancelaria Adwokacka Anna Popławska

ul. Sterlinga 27/29 lok. 309, 90-212 Łódź

e-mail: poczta@anna-poplawska.pl

  • Czy lekarz ma bezwzględny obowiązek udzielania pomocy pacjentowi mimo jego agresywnego zachowania?
  • Sposoby postępowania z pacjentem, który jest pobudzony lub agresywny w stosunku do personelu medycznego
  • Jaka odpowiedzialność karna i cywilna ciąży na pacjencie, który jest agresywny w stosunku do osób z personelu medycznego, i jak dochodzić swoich praw w przypadku odniesienia szkód na skutek agresji fizycznej lub słownej

Wielu lekarzy doświadczyło w swojej praktyce zawodowej agresji ze strony pacjentów. Najczęściej dochodzi do niej w szpitalach, w izbach przyjęć, na szpitalnych oddziałach ratunkowych oraz w przychodniach rodzinnych. Agresja pacjentów została dostrzeżona jako problem globalny. Organizacja World Medical Association wezwała narodowe samorządy zawodowe do podjęcia działań mających na celu zminimalizowanie tego negatywnego zjawiska oraz umożliwienie anonimowego zgłaszania przez personel medyczny zaistniałych naruszeń1. W odpowiedzi na powyższe stano­wisko Naczelna Rada Lekarska wraz z Naczelną Izbą Pielęgniarek i Położnych stworzyły system „Monitorowanie agresji w ochronie zdrowia” (MAWOZ)2. Samą ideę stworzenia systemu umożliwiającego dokonywanie zgłoszeń niewłaściwych zachowań ze strony pacjentów należy ocenić pozytywnie. Konieczne wydaje się jednak również wskazanie praw personelu medycznego w postępowaniu z pacjentem agresywnym i pobudzonym. W związku z agresywnymi zachowaniami pacjentów możliwe jest dochodzenie roszczeń zarówno na drodze procesu karnego, jak i cywilnego.

Pojęcia

Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta3 (u.p.p.) w art. 3 ust. 1 pkt 4 wskazuje, że za pacjenta należy uważać osobę, która zwraca się o udzielenie świadczenia zdrowotnego lub korzysta z takich świadczeń zapewnianych przez uprawniony do tego podmiot bądź osobę wykonującą zawód medyczny. Powyższa definicja prezentuje szerokie rozumienie pojęcia „pacjent”4. Obejmuje ono zarówno osoby chore, jak i de facto zdrowe, osoby dopiero zgłaszające się do lekarza w celu uzyskania pomocy oraz te, wobec których już wdrożono postępowanie diagnostyczne czy też lecznicze5. Takie pojmowanie definicji pacjenta ma istotne znaczenie z punktu widzenia omawianej problematyki, ponieważ ustanawia szeroki krąg osób, w stosunku do których lekarz będzie mógł podjąć określone prawem czynności w celu obrony przed agresywnym zachowaniem z ich strony.

Agresja (łac. aggressio – napaść, natarcie) to działanie (fizyczne, słowne), które zmierza do spowodowania szkody, wyrządzenia krzywdy fizycznej lub psychicznej, ale również zamiar takiego czynu lub względnie trwała tendencja do podejmowania takic...

Pełna wersja artykułu omawia następujące zagadnienia:

Obowiązek udzielenia pomocy i jego wyłączenia

Rozważając kwestię uprawnień przysługujących lekarzowi w postępowaniu z pacjentem agresywnym, przede wszystkim należy zwrócić uwagę nie na uprawnienie, ale na obowiązek, jakim jest [...]

Postępowanie

Personel w każdym podmiocie opieki medycznej powinien być przeszkolony i zaznajomiony z zasadami postępowania z pacjentem pobudzonym lub agresywnym. Dzięki temu podjęte przez niego działania [...]

Środki przymusu bezpośredniego

Mimo zastosowania powyższych technik w związku z agresywnymi zachowaniami pacjenta konieczne może być jego mechaniczne zabezpieczenie lub zastosowanie innych środków przymusu bezpośredniego. Są [...]

Ochrona prawna

Jak już na początku artykułu wskazano, personel medyczny w przypadku agresywnych zachowań pacjentów ma możliwość dochodzenia swych roszczeń zarówno na drodze procesu [...]

Środki prawa karnego

Zgodnie z art. 44. u.z.l. lekarzowi, który: 1) wykonuje czynności w ramach świadczeń pomocy doraźnej lub w przypadku, o którym mowa w art. 30, 2) udziela [...]

Środki prawa cywilnego

Poza sankcjami natury karnej agresywnie zachowujący się pacjent może ponieść odpowiedzialność cywilną z tytułu naruszenia dóbr osobistych. Katalog środków ochrony personelu medycznego, [...]

Podsumowanie

Z pacjentem agresywnym czy pobudzonym można mieć do czynienia w każdej jednostce opieki zdrowotnej, dlatego znajomość zasad postępowania w takich przypadkach może się okazać [...]
Do góry