Prawo dla lekarza
Udzielanie informacji o pacjencie na odległość
adw. Anna Popławska
- W dobie rozwijających się technologii cyfrowych i stale rosnącej popularności telemedycyny przekazywanie informacji o stanie zdrowia pacjenta na odległość zyskuje na znaczeniu. Nie tylko poprawia dostępność opieki zdrowotnej, lecz także stwarza nowe wyzwania w zakresie ochrony i bezpieczeństwa danych osobowych
- W polskim porządku prawnym przepisy regulujące tę kwestię ściśle wiążą się z prawem o ochronie danych osobowych oraz ustawą o prawach pacjenta. W artykule omówiono aspekty prawne związane z udzielaniem informacji o pacjencie na odległość, zwłaszcza w kontekście europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych oraz krajowych przepisów
- Działanie zgodnie z przepisami oraz stosowanie się do procedur pozwoli na zabezpieczenie się przed ewentualną odpowiedzialnością z tytułu niezgodnego z prawem przetwarzania danych
Kontakt na odległość – czy to w formie rozmowy telefonicznej, czy też wideorozmowy – stanowi formę przekazania informacji między zainteresowanymi. Żaden przepis nie zakazuje komunikacji z pacjentem na odległość. Niemniej powinna się ona odbywać z poszanowaniem zasad prawa, doświadczenia zawodowego i zdrowego rozsądku, jak również konieczne jest zapewnienie ochrony szczególnej kategorii danych osobowych (danych dotyczących zdrowia). Ponadto taka forma kontaktu wymaga przy jej realizacji zachowania innych zasad ostrożności niż w przypadku kontaktu osobistego.
Podstawy prawne udzielania informacji medycznych
Informowanie pacjenta o stanie jego zdrowia stanowi kluczowy element relacji pomiędzy lekarzem a pacjentem. Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta przyznaje każdemu pacjentowi prawo do uzyskania pełnej informacji na temat stanu jego zdrowia, rozpoznania, wyników leczenia oraz zagrożeń. Zgodnie z art. 9 tej ustawy pacjent ma prawo otrzymać informacje w sposób zrozumiały, co obejmuje zarówno ustną, jak i pisemną formę komunikacji. Oprócz pacjenta prawo do uzyskania informacji mogą mieć także osoby mu bliskie, jednak wyłącznie za jego wyraźną zgodą, zgodnie z zasadami zachowania tajemnicy lekarskiej. Powyższa ustawa nakłada bowiem obowiązek dochowania tajemnicy zawodowej, który obejmuje zarówno personel medyczny, jak i osoby odpowiedzialne za administrację danych. Tajemnica zawodowa musi być zachowana również podczas przekazywania informacji o pacjencie drogą elektroniczną lub telefoniczną. Nieprzestrzeganie tych zasad może skutkować odpowiedzialnością dyscyplinarną, cywilną lub nawet karną.
Rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO), które obejmuje wszystkie kraje członkowskie Unii Europejskiej, nakłada na podmioty medyczne obowiązek odpowiedniego zabezpieczenia danych osobowych pacjentów. W kontekście przekazywania informacji...