BLACK CYBER WEEK! Publikacje i multimedia nawet do 80% taniej i darmowa dostawa od 350 zł! Sprawdź >
Poznaj paragrafy
Jak sobie radzić z pacjentem niezadowolonym?
Dr n. praw. Radosław Tymiński
Coraz częściej pomagam lekarzom dentystom radzić sobie z pacjentami niezadowolonymi z leczenia, którzy mogą to niezadowolenie manifestować w różny sposób. Należy jednak pamiętać, że tego typu zachowaniom można zapobiec albo im się przeciwstawić.
Paleta zachowań pacjenta, który jest niezadowolony z lekarza dentysty lub jego pracy, obejmuje kilka różnych grup.
- Pierwsza grupa zachowań to oczekiwanie ciągłego i bezpłatnego poprawiania wykonanej pracy lub konsultowania stanu zdrowia.
- Druga to straszenie pozwaniem lub zawiadomieniem izby lekarskiej o wyimaginowanym błędzie i oczekiwanie zwrotu kosztów leczenia, np. protetycznego, ortodontycznego. W takim przypadku pacjenci bardzo często nachodzą lekarza w gabinecie, żądają dokumentacji medycznej, wysyłają SMS-y zapowiadające eskalację działań przeciwko niemu.
- Trzecia grupa zachowań to działania godzące w dobre imię lekarza, najczęściej polegające na zamieszczaniu negatywnych komentarzy przy internetowych rankingach lekarzy lub na forach dyskusyjnych. Nie ulega wątpliwości, że tego typu zachowania pacjenta są dla lekarza dentysty bardzo męczące i trudne, ponieważ godzą w jego harmonogram pracy, spokój lub dobre imię. Należy jednak pamiętać, że można się im na różne sposoby przeciwstawić.