Zarządzanie praktyką

Kluczowe kompetencje menedżerskie w podmiotach leczniczych

dr Joanna Anna Jończyk

Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie

Adres do korespondencji:

dr Joanna Anna Jończyk

email: joanna.jonczyk@wat.edu.pl

  • Znaczenie i zasady menedżeryzmu oraz role menedżerskie
  • Omówienie kompetencji miękkich i twardych
  • Szczególne znaczenie umiejętności komunikacyjnych u pracowników ochrony zdrowia
  • Budowanie i zarządzanie zespołem − podstawa do tworzenia odpowiednich relacji z pracownikami oraz z pacjentami

Rozwój gospodarczy wymusza na menedżerach podejmowanie nowych, często trudnych, a niekiedy wręcz rewolucyjnych działań. Odpowiednie wykonywanie usług medycznych wiąże się z koniecznością utrzymania ich wysokiej jakości i stałego ulepszania. Jest to również istotne w gabinetach stomatologicznych. Zarządzanie nimi wiąże się z koniecznością stałego analizowania konkurencji, weryfikowania i uzupełniania posiadanych zasobów oraz rywalizowania o pacjenta. Przyczyną tego jest w znacznej mierze zmniejszająca się liczba gabinetów publicznych (mających umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia [NFZ]) i zwiększająca się liczba gabinetów prywatnych. Przykładowo w 2021 r. NFZ podpisało umowę z 6280 placówkami, a w 2015 r. liczba ta wynosiła 8500. Sytuacja ta spowodowana jest po pierwsze wzbogacaniem się społeczeństwa (więcej osób może pozwolić sobie na wizytę w prywatnym gabinecie), po drugie brakiem chęci lub możliwości długiego oczekiwania na wizytę w jednostkach publicznych. Aby sprostać tym wyzwaniom, menedżerowie muszą posiadać konkretny zestaw kompetencji, dzięki którym będą mogli efektywniej zarządzać podmiotem leczniczym. Kompetencje menedżerskie w zarządzaniu tymi podmiotami stanowią podstawowy element ich funkcjonowania. Pozyskiwanie personelu, proces wdrażania pracownika do pracy w firmie (onboarding), podział obowiązków, delegowanie zadań czy też utrzymanie zaangażowania zespołu to tylko niektóre z zadań menedżerskich w placówkach medycznych. Przy czym istotne jest, aby rozwój kompetencji niezbędnych do realizacji tych zadań wynikał nie tylko z potrzeby rozwoju osobistego, ale także z potrzeby bycia bardziej skutecznym w zarządzaniu zespołami wielopokoleniowymi, macierzowymi, a także wielokulturowymi. W tym celu niezbędne są zarówno nowoczesna wiedza, jak i konkretne umiejętności oraz postawy zarządcze.

Role menedżerskie w podmiotach leczniczych

Zarządzanie podmiotem leczniczym jest procesem trudnym i złożonym. Za jego realizowanie odpowiedzialne są osoby wykonujące zawód menedżera. Wszystkie zadania oraz funkcje pełnione przez nich w organizacjach można określić menedżeryzmem. Jak podaje Radosław Wolniak, menedżeryzm to „system sprawowania naczelnego kierownictwa w przedsiębiorstwie przez zawodowego menedżera wraz z towarzyszącą temu systemowi teorią zarządzania oraz ideologią; jest ono charakteryzowane trzema podstawowymi wartościami: organizacyjnymi, teoretycznymi i ideologicznymi”.

Pełna wersja artykułu omawia następujące zagadnienia:

Role menedżerskie w podmiotach leczniczych

Zarządzanie podmiotem leczniczym jest procesem trudnym i złożonym. Za jego realizowanie odpowiedzialne są osoby wykonujące zawód menedżera. Wszystkie zadania oraz funkcje [...]

Pojęcie i typologia kompetencji menedżerskich

W literaturze przedmiotu istnieje wiele definicji pojęcia kompetencji. Współcześnie wyróżnia się dwa istotne nurty w jego interpretacji. Po pierwsze, kompetencje są [...]

Specyfika i pomiar kompetencji menedżerskich w podmiotach leczniczych

Specyfika sektora ochrony zdrowia wymusza poszukiwanie kluczowych kompetencji dla zarządzających podmiotami leczniczymi. Jak już wcześniej wspomniano, zarządzanie tymi podmiotami jest trudne [...]

Wnioski i rekomendacje w zakresie doskonalenia kompetencji menedżerskich w podmiotach leczniczych

Analiza literatury i praktyki zarządzania w sektorze ochrony zdrowia wskazuje na kluczowe znaczenie różnych kompetencji menedżerskich, w tym interpersonalnych i technicznych. [...]
Do góry