ŚWIĄTECZNA DARMOWA DOSTAWA od 20 grudnia do 8 stycznia! Zamówienia złożone w tym okresie wyślemy od 2 stycznia 2025. Sprawdź >
Być lekarzem
Kompetencje miękkie a profesjonalizm lekarski
dr n. hum. Małgorzata Rosalska1
dr n. med. Paweł Grabowski2
Wprowadzenie
Tradycyjne myślenie o profesjonalizmie koncentruje się wokół zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności bezpośrednio związanych z wykonywanym zawodem. W tym ujęciu lekarzem-profesjonalistą jest ekspert, posiadający wysoki poziom wiedzy teoretycznej, biegłość w zakresie przeprowadzania procedur diagnostycznych i leczniczych oraz przestrzegający przyjętych zasad etycznych. Przy takim rozumieniu profesjonalizmu lekarz dbający o swój rozwój zawodowy zobowiązany jest do rozwijania warsztatu i ustawicznego kształcenia, sięgania po najnowsze publikacje medyczne, uczestnictwa w konferencjach oraz do zachowań zgodnych z etyką zawodową. Przyjmuje się więc, że profesjonalizm jest w prosty sposób zależny od wykształcenia, specjalizacji i stażu pracy. Współcześnie coraz mocniej podkreśla się jednak, że profesjonalizm warunkują też inne czynniki. Poza zakresem wiedzy i umiejętności ważny jest także styl ich wykorzystywania. Podejmowane są próby konstruowania zestawów kompetencji, którymi powinny wyróżniać się osoby dążące w swojej profesji do mistrzostwa.1
Rodzaje kompetencji
W rozważaniach o profesjonalizmie pojęciem kluczowym są kompetencje, rozumiane jako „zdolności do wykonywania zadania zgodnie z uznawanymi i określonymi standardami ważnymi dla danej grupy zawodowej”.2 Obejmują one jednak już nie tylko zakres koniecznej do opanowania wiedzy i niezbędnych umiejętności. Coraz częściej są utożsamiane z postawami.3 Ten sposób myślenia o kompetencjach sugeruje, że oprócz komponentu poznawczego pod uwagę brane jest nastawienie emocjonalne, a także sposób realizowania przypisanych do zawodu działań. To właśnie emocje, opinie i postawy nadają kierunek oraz wyznaczają sposób wykorzystywania wiedzy i umiejętności. Sposób myślenia o sobie w roli lekarza, o pacjencie, o sensie wykonywanej pracy, o możliwościach oddziaływania na rzeczywistość czy wreszcie sposób oglądu rzeczywistości zawodowej, w której przyszło działać, wpływają na konkretne zachowania lekarza w kontakcie ze współpracownikami i pacjentami.
W wielu profesjach, szczególnie tych, w których duże znaczenie ma kontakt z ludźmi, coraz wyraźniej dostrzega się potrzebę zwracania uwagi na styl pełnienia ról zawodowych. W zawodzie lekarza wiedza i umiejętności specjalistyczne bez wątpienia odgrywają rolę kluczową. Warto jednak zauważyć, że na odbiór i ocenę procesu leczenia przez pacjenta w istotnym stopniu wpływa to, jakie wrażenia odnosi on po kontakcie z lekarzem. Można zaryzykować tezę, że pacjent, który ma ograniczoną możliwość merytorycznej oceny jakości działań lekarza, będzie oceniał jego pracę przez pryzmat stylu komunikowania się, budowania zaufania i innych kompetencji, bardziej społecznych niż medycznych.
Kompetencje w najprostszy sposób można podzielić na twarde i miękkie. Twarde obejmują wiedzę i umiejętności bezpośrednio warunkujące jakość wykonywania zadań zawodowych. W odniesieniu do profesji medycznych będzie to niezbędna wiedza z zakresu nauk podstawowych, wiedza i umiejętności nabyte w czasie studiów, a także później – w trakcie specjalizacji i pracy zawodowej. Kompetencje miękkie odnoszą się natomiast do jakości relacji społecznych w miejscu pracy, dlatego często określa się je także jako kompetencje społeczne. Relacje te rozpatruje się na różnych płaszczyznach. Obejmują one stosunki z innymi profesjonalistami (w kontekście profesji medycznych będzie to umiejętność porozumiewania się i współpracy z innymi lekarzami i członkami zespołu), umiejętność współpracy ze specjalistami innych dziedzin (np. współpraca lekarza z psychologiem, pracownikiem socjalnym i z duchownym), relacje z pacjentami, ich rodzinami, z administracją i innymi osobami, z którymi lekarz nawiązuje kontakt. Do prawidłowego funkcjonowania zespołu niezbędna staje się umiejętność rozumienia, szanowania i docenienia odmiennych i różnorodnych kompetencji twardych innych członków zespołu.4 Taka umiejętność również jest kompetencją miękką. Do tej grupy kompetencji należy też zaliczyć umiejętność zarządzania (nie tylko zespołem, lecz także własnym czasem, karierą), metody radzenia sobie w sytuacjach trudnych lub konfliktowych. Kompetencje miękkie postrzegane są jako kluczowe w zakresie poprawnego funkcjonowania w zespole, budowania dobrych relacji i zapobiegania wypaleniu zawodowemu.
Biorąc pod uwagę specyfikę poszczególnych zawodów lub zadań wynikających z obowiązków przypisanych do stanowiska pracy, wiele instytucji formułuje profile kompetencyjne. Nawet najprostsze z nich uwzględniają podział na kompetencje techniczne, koncepcyjne i społeczne.5 Katalogi kompetencji technicznych dla lekarzy specjalistów, stażystów i studentów medycyny są precyzyjnie określone w odpowiednich dokumentach. Kompetencje koncepcyjne, niekiedy określane menedżerskimi, obejmują m.in. takie umiejętności szczegółowe, jak: organizowanie, planowanie, wyznaczanie priorytetów, myślenie strategiczne, zarządzanie projektami. Powinno się je rozwijać przede wszystkim u kadry zarządzającej służbą zdrowia. Mając na uwadze kontakty lekarza z pacjentami i współpracownikami, warto przyjrzeć się nieco dokładniej propozycjom kompetencji społecznych, jakich należałoby oczekiwać od lekarza. Do kluczowych kompetencji miękkich zalicza się: komunikatywność, umiejętność pracy w zespole, rozwiązywania konfliktów, negocjowania, prowadzenia mediacji, nastawienie na zmiany, elastyczność w pełnieniu funkcji zawodowych, umiejętność radzenia sobie ze stresem. Na potrzeby tego opracowania wybraliśmy tylko kilka tych, które naszym zdaniem w sposób szczególny mogą wspierać lub osłabiać odbiór profesjonalnych działań lekarza zarówno przez pacjentów, współpracowników, jak i przez niego samego.
Kompetencje miękkie
Komunikacja interpersonalna
Umiejętność komunikacji uważana jest za kompetencję podstawową, warunkującą jakość i zakres wielu innych umiejętności szczegółowych. Kompetencje w zakresie komunikacji interpersonalnej powinny obejmować zarówno pewien zakres wiedzy, jak i umiejętności praktycznych. Wiedza ta dotyczy przebiegu procesu komunikacji, barier komunikacyjnych, zasad aktywnego słuchania, nawiązywania i dobrego zamykania kontaktów. Sama wiedza zdecydowanie jednak nie wystarcza. To, że ktoś zna techniki aktywnego słuchania, wcale nie musi oznaczać, że potrafi je właściwie zastosować w codziennej praktyce zawodowej i nie musi się w tym zakresie doskonalić. Chociaż każdy z nas codziennie komunikuje się z innymi i jakoś sobie radzi, rozwijanie tych umiejętności w praktyce jest bardzo trudne. W podejściu profesjonalnym nie chodzi przecież o „jakieś radzenie sobie”, ale o umiejętne wykorzystywanie konkretnych technik i zasad komunikacji, by osiągnąć zdefiniowane uprzednio cele zawodowe.
Właściwe słuchanie pacjenta i odpowiednie komunikowanie mu zaleceń lekarskich może wpływać na przestrzeganie planu leczenia i jego wynik. W kontakcie z pacjentem szczególnie istotna jest świadomość istnienia barier percepcyjnych, umiejętność ich rozpoznawania i rozwiązywania wynikających z nich problemów praktycznych. Warto pamiętać o takich zakłóceniach odbioru informacji, jak tendencja do uzupełniania luk (uzupełnianie wiedzą potoczną tych informacji, które są niepełne albo nie w pełni dla pacjenta zrozumiałe), selektywna percepcja (pacjent słyszy tylko to, co chce usłyszeć), brak umiejętności odróżniania faktów od wniosków oraz uprzednie doświadczenia pacjenta w kontaktach z lekarzami i placówkami służby zdrowia. Niezwykle ważne są umiejętności związane ze sposobem komunikowania pacjentowi wyników badań, rozpoznania choroby, zaleceń lekarskich oraz weryfikowania, jak i w jakim stopniu zostały one przez niego zrozumiane. W związku z tym, że w kontakcie lekarz–pacjent profesjonalistą jest lekarz, to na nim spoczywa odpowiedzialność za budowanie właściwej relacji i sprawne organizowanie procesu komunikacji. Pacjent nie zawsze będzie odpowiednio przygotowany do tego, by aktywnie współpracować z lekarzem. Stąd potrzeba ustawicznego rozwijania kompetencji komunikacyjnych w profilu kompetencyjnym lekarza.
Praca w zespole
O ile kompetencje komunikacyjne odgrywają kluczową rolę w zakresie budowania relacji z pacjentem, o tyle kompetencje związane z pracą zespołową w dużym stopniu warunkują jakość i efektywność relacji lekarza w miejscu pracy. Świadczenie usług medycznych, podejmowanie decyzji diagnostycznych i leczniczych coraz częściej ma charakter zespołowy. W swojej pracy lekarz wchodzi w relacje, które można podzielić na relacje partnerskie i relacje zależności.
Relacje partnerskie można nawiązywać w kilku sytuacjach. Pierwszą może być współdziałanie lekarzy tej samej specjalności – zespół specjalistów danej dziedziny podejmuje decyzje o sposobie leczenia chorego. Inny rodzaj relacji partnerskich wynika z postępującej specjalizacji – o postępowaniu z chorym decyduje zespół specjalistów, np. chorego po urazie głowy operuje neurochirurg, okulista i chirurg szczękowy, a anestezjolog odpowiada za przebieg znieczulenia ogólnego. Lekarz współpracuje także ze specjalistami z laboratorium analitycznego, służbą krwi itp. Do tej grupy relacji można zaliczyć również współpracę polegającą na konsultacjach wielospecjalistycznych w przypadku chorych leczonych w trybie ambulatoryjnym.6 Kolejnym rodzajem partnerskiego współdziałania są działania rozciągnięte w czasie: chory operowany przez jeden zespół specjalistów przechodzi następnie pod opiekę lekarzy oddziału intensywnej opieki medycznej, a kolejni specjaliści zajmą się jego rehabilitacją. W przypadku wykonywania czynności orzeczniczych również może być potrzebna konsultacja lub zespołowe wydanie opinii dla wymiaru sprawiedliwości albo ubezpieczyciela. Zgodnie z przepisami zespołowe działanie specjalistów konieczne jest też w dziedzinie transplantologii.
Relacje o typie zależności to np. relacje lekarz stażysta – lekarz specjalista, ordynator – asystent itp. Lekarz wykonujący swój zawód jest też zależny od innych osób, tzn. od pracowników administracji, osób spoza profesji zarządzających jednostką czy wreszcie od ustawodawców. Działa w określonych warunkach społecznych i ekonomicznych, w realiach rządzących się pewnymi prawami i zasadami. Aby tak działający profesjonalista mógł funkcjonować efektywnie, potrzebna jest mu wiedza z zakresu dynamiki małej grupy, faz rozwoju grupowego, przywództwa, animowania działań grupowych, motywowania i rozwiązywania konfliktów.7 Kompetentny w tym zakresie lekarz będzie tak wykorzystywał mechanizmy grupowe do wzmacniania działań poszczególnych osób, aby cele zawodowe były realizowane przy optymalnym wykorzystaniu wiedzy, umiejętności i talentu poszczególnych członków zespołu. Rozumienie procesów grupowych może stanowić także przyczynek do zapobiegania zjawiskom, które obniżają efektywność pracy zespołowej, np. myślenia grupowego, lenistwa społecznego i polaryzacji grupowej. Sprawny podział zadań, adekwatne metody motywowania mają na celu wzmacnianie zjawiska synergii, polegającego na tym, że efekt pracy zespołu jest znacznie większy od sumy działań poszczególnych osób. W kontekście pracy lekarza szczególne znaczenie ma umiejętność rozwiązywania konfliktów. Kompetencja ta wykorzystywana jest na różnych poziomach i może dotyczyć relacji z pacjentami lub współpracownikami. Obejmuje wiele umiejętności szczegółowych: rozpoznawanie pierwszych symptomów rozwijających się konfliktów, ocenę ich rodzajów, stosowanie różnorodnych technik rozwiązywania sporów, rozpoznawanie pseudorozwiązań i mediowanie. W pracy zespołowej ważne jest też myślenie w kategoriach komplementarności ról.8 Inne osoby postrzegane są nie tylko przez pryzmat ich twardych umiejętności, lecz także poprzez bogactwo osobowości, talentów, pasji, stylów działania, które wnoszą do życia zespołu, tworząc jego niepowtarzalny klimat. Takie myślenie ułatwia także akceptację różnic, uczy uważnego słuchania argumentów i uwag pozostałych członków zespołu.
Radzenie sobie ze stresem
Trzecią kompetencją, na którą warto zwrócić uwagę, jest sposób radzenia sobie ze stresem w sytuacjach zawodowych. Ta kompetencja ma szczególne znaczenie w profilaktyce wypalenia zawodowego i w istotnym stopniu warunkuje poziom zadowolenia z wykonywanych zadań. Lekarz w swojej pracy doświadcza wszystkich podstawowych rodzajów stresorów: fizycznych, organizacyjnych, społecznych i psychicznych.9 Związane są one zarówno z działaniami typowo zawodowymi, np. podejmowanie decyzji klinicznych, odpowiedzialność za przebieg leczenia, jego następstwa lub ewentualne powikłania, jak i z trudnymi sytuacjami o charakterze społecznym. Przekazywanie niekorzystnych informacji dotyczących stanu chorego stanowi wyzwanie nie tylko komunikacyjne, lecz także emocjonalne. Ważne jest, aby lekarz w procesie komunikacji z chorym, z jego rodziną umiał chronić siebie. Aby była to ochrona świadoma, niegrożąca automatycznym i niepoddanym refleksji stosowaniem mechanizmów, które prowadzą do zmęczenia pracą i wypalenia zawodowego. W teoriach dotyczących stresu najczęściej wskazuje się na trzy podstawowe strategie radzenia sobie z tym równie niepożądanym, co powszechnym zjawiskiem. Pierwszą jest strategia zorientowana na sytuację, np. ucieczka lub wycofanie się, pasywność lub też próba aktywnego wpływania na sytuację. Druga strategia jest zorientowana na poszukiwanie nowych informacji, które pomogą nam pokonać stresującą sytuację lub przynajmniej lepiej ją zrozumieć lub przeciwnie – stłumić i nie zauważyć tych informacji, które do nas docierają, a są kłopotliwe, trudne do przyjęcia, wymagające podjęcia działania. Ostatnią jest strategia zorientowana na ewaluację, polegająca na pozytywnym przewartościowaniu sytuacji, nadaniu jej nowego sensu, zmianie celów podejmowanych działań.9 Lekarz powinien mieć wiedzę i umiejętność oceny własnych strategii radzenia sobie ze stresem. Może mu to pomóc w opracowaniu nowych, własnych sposobów radzenia sobie ze stresorami i nakierować go na poszukiwanie skutecznych, konstruktywnych metod obniżania napięcia. Świadomość własnych reakcji w sytuacjach stresujących może też uwrażliwiać lekarza na problem stresu u jego pacjentów. Rozumienie, że stres wpływa na wszystkie aspekty funkcjonowania człowieka – na jego ciało, emocje, sposób postrzegania i myślenia – pozwala w większym stopniu akceptować nie zawsze zrozumiałe reakcje pacjentów. Już samo rozmawianie o stresie w sytuacjach zawodowych, nazywanie stresorów i wspólne poszukiwanie rozwiązań stwarza możliwość refleksyjnego oglądu tego problemu, a czasem pomaga też znaleźć nową perspektywę patrzenia na te sytuacje, które wydają się szczególnie trudne.
Rozwijanie kompetencji miękkich
Zastanawiając się nad najlepszymi sposobami rozwijania kompetencji miękkich, lepiej przyjąć zasadę wzmacniania zasobów niż wyrównywania niedoborów. Nikt nie jest całkowicie pozbawiony umiejętności w tym zakresie. Najczęściej mamy już jakąś wiedzę – naukową lub potoczną, kierujemy się własną intuicją i doświadczeniem. Doświadczenia, zarówno te pozytywne, jak i negatywne, są niezwykle przydatnym materiałem do uczenia się. Poddane refleksji, mogą z jednej strony wskazać nasze mocne strony w danej kompetencji, a z drugiej odsłonić te obszary, które warto poprawić. W tym miejscu warto zaznaczyć, że większe znaczenie niż ilość zebranych doświadczeń ma ich rodzaj i refleksyjność w ich analizie. Należy też pamiętać, że kompetencje miękkie zawsze wymagają rozwijania, wzmacniania, rozszerzania. Rozwijanie umiejętności społecznych – nie tylko poprzez powiększanie katalogu konkretnych umiejętności, lecz także poprzez krytyczną analizę własnych działań – może stanowić jeden ze wskaźników dążenia do profesjonalizmu.10
Wśród metod rozwijania kompetencji miękkich najczęściej wskazuje się analizę własnych doświadczeń z miejsca pracy, pozyskiwanie informacji i wskazówek od innych osób (feedback – informacja zwrotna, coaching – trenowanie, peer-tutoring – uczenie się od równych rangą, mentoring – prowadzenie przez opiekuna, superwizja – uczenie się przez analizę własnej praktyki) oraz szkolenia.11