Egzamin z medycyny
Codziennie zdajesz egzamin z medycyny
Pytania przygotował prof. zw. dr hab. n. med. Jurek Olszewski
Ten dział jest wzorowany na pytaniach z trzeciego etapu egzaminu USMLE® (United States Medical Licensing Examination®). USMLE® jest trójstopniowym egzaminem, którego pierwsze dwa etapy zdawane są podczas studiów, natomiast ostatni, trzeci etap – zwykle podczas rezydentury. W Stanach Zjednoczonych pozytywny wynik tego egzaminu jest warunkiem uzyskania licencji na wykonywanie zawodu lekarza. Taka metoda sprawdzania wiedzy i umiejętności jest najbardziej wartościowa w edukacji medycznej. Stosuje ją również American Board of Internal Medicine® – instytucja przeprowadzająca w Stanach Zjednoczonych egzamin specjalizacyjny z chorób wewnętrznych. Do takiej formy zadawania pytań dąży się także podczas przygotowania egzaminów specjalizacyjnych w Polsce.
1. 35-letnia kobieta zgłosiła się do specjalisty laryngologa z powodu prawostronnego upośledzenia słuchu, które postępuje od 2 lat. Jak podaje, początki utraty słuchu wystąpiły po urodzeniu córki. Ponadto zgłasza szumy uszne niepulsujące o charakterze syczenia, brzęczenia oraz zawroty głowy typu obwodowego. W badaniu otoskopowym stwierdzono objaw Schwartza po stronie lewej. W próbach stroikowych dodatnia próba Miodońskiego oraz negatywna próba Rinnego przy zastosowaniu stroika o częstotliwości 1024 Hz. W audiometrii tonalnej progowej stwierdza się niedosłuch przewodzeniowy z podwyższeniem progu o 40 dB. Jakie powinno być dalsze postępowanie z zakresu diagnostyki i leczenia?
a. Skierowanie pacjentki do szpitala na oddział laryngologiczny w trybie pilnym w celu przeprowadzenia postępowania diagnostycznego obejmującego: badanie laryngologiczne z otoskopią, próby stroikowe, audiometrię tonalną i słowną, elektro- lub wideonystagmografię, i włączenie leczenia zachowawczego (podawanie preparatów fluorkowych)
b. Skierowanie pacjentki do szpitala na oddział laryngologiczny w trybie pilnym w celu przeprowadzenia postępowania diagnostycznego obejmującego: badanie laryngologiczne z otoskopią, próby stroikowe, audiometrię tonalną i słowną, elektro- lub wideonystagmografię, i zastosowanie leczenia operacyjnego
c. Skierowanie pacjentki do szpitala na oddział laryngologiczny w trybie planowym w celu przeprowadzenia postępowania diagnostycznego obejmującego: badanie laryngologiczne z otoskopią, próby stroikowe, audiometrię tonalną i słowną, elektro- lub wideonystagmografię, i włączenie leczenia zachowawczego (podawanie preparatów fluorkowych)
d. Skierowanie pacjentki do szpitala na oddział laryngologiczny w trybie planowym w celu przeprowadzenia postępowania diagnostycznego obejmującego: badanie laryngologiczne z otoskopią, próby stroikowe, audiometrię tonalną i słowną, elektro- lub wi...