Profesjonalizm lekarski
Dialog motywujący
mgr Paulina Sobierańska1
lek. Wojciech Pabjańczyk2
W tej części naszego cyklu omówimy dokładnie, jak korzystać z technik dialogu motywacyjnego, aby wspierać pacjentów w dążeniu do zmiany zachowań zdrowotnych. Szczególny nacisk położymy na rolę różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych stojących na przeszkodzie we wdrażaniu nowych trwałych nawyków.
CELE ARTYKUŁU
Po przeczytaniu artykułu Czytelnik powinien umieć:
- omówić główne przeszkody we wprowadzaniu zmian trybu życia
- wyjaśnić rolę motywacji w budowaniu nawyków zdrowotnych
- wymienić główne zasady prowadzenia wywiadu motywującego
- wskazać różnice między wywiadem motywującym a tradycyjnym modelem konsultacji lekarskiej
- opracować i przeprowadzić rozmowę z pacjentem w oparciu o dialog motywujący
Wprowadzenie
Umiejętności komunikacyjne mają ogromne znaczenie w procesie leczenia i stanowią jeden z warunków skutecznego działania. Aż 50% pacjentów zmagających się z chorobami przewlekłymi nie przyjmuje regularnie przepisanych leków.1 Przekłada się to na brak efektów leczenia i większe prawdopodobieństwo hospitalizacji. Z badań Crane’a wynika, że chorzy rozumieją tylko 59% przekazywanych im zaleceń lekarskich dotyczących diagnozy, przepisanych leków i sposobu ich przyjmowania oraz tego, jakie objawy są wskazaniem do poszukiwania ponownej pomocy lekarskiej.2
Dlatego też tę część naszego cyklu rozważań o profesjonalizmie poświęcimy roli motywacji we wdrażaniu zmian trybu życia. Podpowiemy, jak wspierać pacjentów w ich dążeniach do budowania zdrowych nawyków, skupiając się w szczególności na technikach czerpiących z dialogu motywacyjnego.
Jednym z trzech podstawowych filarów profesjonalizmu jest poszanowanie autonomii.3 Wyraża się to w potrzebie edukowania i wspierania chorych, tak aby podejmowali właściwe dla siebie decyzje.3,4 Zgodnie z założeniami profesjonalizmu lekarskiego wszystkie działania podejmowane przez lekarzy w pracy z pacjentami powinny być odpowiednie i dobre, a sami lekarze muszą przede wszystkim kierować się tym, co najlepsze dla pacjenta. Za odpowiednie uznaje się czynności, które wynikają z wiedzy naukowej i są oparte na dowodach. Jako dobre należy rozumieć takie działania, które poza osądem klinicznym uwzględniają preferencje chorego.5 Kierowanie się tymi założeniami w codziennej pracy wymaga budowania licznych umiejętności, szczególnie tych w zakresie komunikacji z pacjentami i promocji zdrowia.6
Problem nieprzestrzegania zaleceń jest złożony – jego przyczyn można szukać po stronie chorego, lekarza oraz organizacji systemu opieki zdrowotnej.