ŚWIĄTECZNA DARMOWA DOSTAWA od 20 grudnia do 8 stycznia! Zamówienia złożone w tym okresie wyślemy od 2 stycznia 2025. Sprawdź >
Psychologia
Czym jest terapia schematów i kiedy po nią sięgnąć?
dr hab. n. zdr. Monika Talarowska, prof. UŁ
- Omówienie teorii wczesnych nieadaptacyjnych schematów Jeffreya Younga
- Różnice między klasyczną terapią poznawczo-behawioralną a terapią schematów
- W jakich przypadkach warto posłużyć się tą metodą?
Zarówno wśród profesjonalistów zajmujących się pomocą psychoterapeutyczną, jak i w potocznym rozumieniu terapia poznawczo-behawioralna (CBT – cognitive-behavioral therapy) jest ujmowana jako podejście mało wglądowe, płytkie, przeznaczone głównie do pracy z zaburzeniami z dawnej osi I (np. z pacjentami z objawami depresyjnymi czy nasilonymi objawami lękowymi). Często wspomina się o niskiej efektywności CBT w kontekście nawrotowości zaburzeń psychicznych (np. depresji), a także w pracy terapeutycznej nad trudnościami relacyjnymi, u których podłoża leżą zazwyczaj problemy osobowościowe1. Należy podkreślić, że nie jest to pogląd w pełni słuszny i nie powinien być bezkrytycznie akceptowany, jednak wielu praktyków (w tym autorka pracy, certyfikowany terapeuta CBT) często odczuwa niedosyt w zakresie proponowanych przez CBT technik terapeutycznych.
Teoria wczesnych nieadaptacyjnych schematów Jeffreya Younga (EMS – early maladaptive schemas lub YST – Young’s schema therapy) powstała w latach 90. XX w. jako próba poradzenia sobie z wymienionymi ograniczeniami terapii CBT. Young, uczeń i wieloletni współpracownik Aarona Becka, nie tylko poszerzył jego teorię, lecz także rozwinął wywodzącą się z niej formę psychoterapii2.
Obecnie coraz częściej przedstawiciele CBT w psychoterapii zaburzeń psychicznych z tzw. osi II stosują klasyczną terapię poznawczą Becka równocześnie z terapią tzw. III fali CBT. Zalicza się do niej dialektyczną terapię behawioralną Marshy Linehan (DBT – dialectical behavioral therapy) oraz wspomnianą terapię schematów Jeffreya Younga3. Najnowsze badania pokazują, że techniki wykształcone w ramach tych dwóch podejść psychoterapeutycznych są z dużym powodzeniem stosowane w leczeniu zaburzeń osobowości, a ich skuteczność okazuje się porównywalna z technikami innych nurtów psychoterapeutycznych, np. psychodynamicznych i psychoanalitycznych3.